Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
5. april. 2019

Nostalgisk socialismekunst på Louisiana

Den venstreorienterede forfatter og Røde Mor-kunstner Dea Trier Mørch får i disse dage sin første hele udstilling nogensinde på Louisiana. Hvordan forvaltes arven – og er den relevant i 2019? Aske Sparrebro har været på museum, og rapporterer for Solidaritet

Louisiana on Paper. Dea Trier Mørch – Ind i verden. 17.01 – 28.04 2019. Dea Trier Mørch, 1983. Foto: Andreas Trier Mørch

Den venstreorienterede forfatter og Røde Mor-kunstner Dea Trier Mørch får i disse dage sin første hele udstilling nogensinde på Louisiana. Hvordan forvaltes arven – og er den relevant i 2019? Aske Sparrebro har været på museum, og rapporterer for Solidaritet


Af Aske Sparrebro

Vejen op til kunstmuseet Louisiana i Humlebæk er på én gang en figurativ hovedåre ind i og væk fra privilegiebevidstheden. Naturen er skøn heroppe. Luften frisk. Her er kønne træer og store huse, men ikke rigtig nogen mennesker. Det er nemlig svært at komme hertil, hvis man er en af dem, der ikke har bil. Motorvejen er for størstedelen lagt uden om beboelsen, så velhaverne ikke forstyrres. Den veltilfredse ro i området er slående. Verdens problemer er out of sight, out of mindher.

Socialisme møder bourgeoisi-højsæde

Alt på Louisiana er præget af en stilsikker enkelhed. En selvsikker less is more-rigdom. Gangene er lyst op af diskrete designerlamper, og på toiletbåsene er der fine messinggreb. I museumsbutikken sælges nøje udvalgte mærkevarer med største selvfølgelighed. Rundt går aldrene kunstkendere, vordende unge intellektuelle og begejstrede hipsterforældre. 

Der er unægteligt en kontrast mellem den aktivistiske, venstreorienterede kunst og det ressourcestærke segment, der har for vane at besøge Louisiana.

Det er derfor ikke uden ængstelse jeg er kommet herop for at rapportere fra Dea Trier Mørchs (1941-2001) udstilling Ind i verden, der løber frem til 28. april. For der er unægteligt en kontrast mellem den aktivistiske, venstreorienterede kunst, og det ressourcestærke segment, der har for vane at besøge Louisiana. Selve institutionaliseringen af værkerne kunne nemt gå hen og blive en afvæbning af deres kritiske potentiale – de kunne blive omdefineret til politisk korrekte eller »god smag« fremfor stærke, konkrete politiske markeringer og opråb.

Louisiana on Paper. Dea Trier Mørch – Ind i verden. 17.01 – 28.04 2019. Dea Trier Mørch, Skuldrene fødes (fra serien Vinterbørn), 1976 Linoleumstryk, 24,2 x 14,5 cm, Privateje. © Dea Trier Mørch / VISDA

Hverdagen og kampen

Det er heldigvis ikke tilfældet. Jeg oplever et varmt og autentisk Dea-univers i Louisianas rungende vestfløj. Den enkle, farvestrålende provo-grafik fylder buegangens vægge som nabo til Warhols pop art. Dea Trier Mørchs værker spænder vidt fra intime billeder af amning, fødsler og de daglige sysler til storladne politiske statements. Vrede, ømme, triumferende og klagende. Arbejdernes røde faner. En sort borgerrettighedsforkæmper. Altid den samme marxistiske og socialrealistiske grundklang, om end i forskellige tonearter. 

Udstillingens helhed formår både at fange essensen i den »hårde« og den »bløde« socialisme. Med det mener jeg, at socialismen hos Dea har to sider: På den ene er den blød og hverdagslig. En kvinde på fødegangen. Én på vej på arbejde. Dea Trier Mørchs linoleumstryk viser en sårbar almenmenneskelighed, der var ubeskrevet i den daværende kunst, med et særlig tryk på kropslig kvindelighed

Louisiana on Paper. Dea Trier Mørch – Ind i verden. 17.01 – 28.04 2019. Dea Trier Mørch Vinterbørn, 1976, Linoleumstryk, Privateje. © Dea Trier Mørch / VISDA 2019

Omvendt viser hendes kunst samtidig den hårde side af socialismen, nemlig den fjende – og ulighedsbevidsthed, som er en ufravigelig del af den. Grådighed og kapitalisme fører til udbytning, som fører til lidelse. En systemisk lidelse, som vi bør arbejde for at lindre ved at ændre systemet. En grafik af en forvredet krigshelikopter over vietnamesiske rismarker erklærer: »NØDVENDIGHEDEN AF AT SKAFFE STADIG ØGET AFSÆTNING AF PRODUKTERNE JAGER BOURGEOISIET UD OVER HELE JORDKLODEN« – et citat fra Marx og Engels’ Kommunistiske manifest.

Louisiana on Paper. Dea Trier Mørch – Ind i verden. 17.01 – 28.04 2019. Dea Trier Mørch, Imperialisme, 1967, Monotypi, 84,7 x 59,8 cm, Privateje. © Dea Trier Mørch / VISDA

Dea Trier Mørchs kunst viser sårbarheden, glæden og trygheden, som skal beskyttes, men også den bydende nødvendighed af en stor samfundsforandring og den kompromisløshed, der skal til. Hendes kunst er stadig en ubrudt linje til den ikoniske 1970’er-socialismes oprørstanker. Louisiana har gengivet værkerne og deres tidsånd værdigt og korrekt. 

De fleste besøgende er da også gamle 68’ere eller deres familier, som højlydt diskuterer omstændighederne og kunsten, sådan som den dengang var – og ikke om den kan bruges her og nu.

Fortidens kampe raser stadig

Men måske er det her, budskabet havner i en blindgyde. For man kan ikke undgå at bemærke en stor nostalgi i opsætningen og omtalen af Dea Trier Mørchs arbejde. De fleste besøgende er da også gamle 68’ere eller deres familier, som højlydt diskuterer omstændighederne og kunsten, sådan som den dengang var – og ikke om den kan bruges her og nu. 

Faren er, at det hele reduceres til en historisk kuriositet, en stereotyp eller en morsomhed om damerne, der brændte deres bh’er. Kuratorerne på Louisiana har ikke besværet sig med nogen form for aktiv nutidskobling, fx til klima eller flygtningepolitik, hvilket er trist.

Louisiana on Paper. Dea Trier Mørch – Ind i verden. 17.01 – 28.04 2019. Dea Trier Mørch Demonstration, 1968, 35,6 x 23,8 cm, Privateje. © Dea Trier Mørch / VISDA

Man kan også stille spørgsmål til, hvorvidt denne sort-hvide tilgang til socialisme stadig er gangbar i en verden, der bliver stadigt mere kompleks og flertydig. Dette er et svært spørgsmål at afklare, men en god almenkritisk indvending.

Louisiana on Paper. Dea Trier Mørch – Ind i verden. 17.01 – 28.04 2019. Dea Trier Mørch, Huey Newton,1969, Linoleumstryk, 29,6 x 42,2 cm, Privateje. © Dea Trier Mørch / VISDA

Et muligt svar kunne være, at den dog snarere har karakter af en afledning fra nogle temmelig indiskutable grundantagelser: Vi vestlige forbruger langt mere end vi skal, vi brutaliserer andre og prioriterer generelt forkert i vores jagt på komfort og profit over mening, nærhed og moral. Disse fundamentale ting minder Dea Trier Mørchs kunst stadig om på en frisk, konfrontativ måde, uagtet om den så svarer mere præcist til den nutidigt specifikke politiske virkelighed.

Udstillingen »Dea Trier Mørch – Ind i verden« kan ses på Louisiana 17. januar – 28. april 2019.


Aske Sparrebro er uddannet cand.mag i dansk og filosofi, og er med egne ord ‘rød kulturskribent og aktivist extraordinaire.’


Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER