Indkøbskurv: 0,00DKK Se indkøbskurv
Venstrefløjens stemme i debatten
Search
Generic filters
Menu

skriveguide

Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal skrive en artikel, kan du få nogle ideer til at strukturere og formidle indholdet her.

1. Rubrikken (også kendt som overskriften)

Artiklens overskrift introducerer læseren til artiklen. Artiklen er afgørende for om der er nogen der vælger at klikke på din artikel. Det er overskriften som starter interessen. Derfor skal du bruge tid på at finde den bedste overskrift. En god overskrift skal

  • Præsentere artiklens hovedbudskab, ikke dens tema.
  • Være interessant eller fængende
  • Være konkret og kort

 

2. Artiklens manchet (indledningen)

Manchetten er den fede tekst umiddelbart under overskriften. Manchetten præsenterer artiklens hovedbudskab. Du finder på manchetten, efter du er færdig med artiklen, mens du tænker over, hvordan du fanger læseren ind. Selve artiklen skal kunne læses uden, at man har læst manchetten. Læseren bruger ofte manchetten til at vurdere om han/hun vil læse videre. Ofte er overskrift, billede og manchetten det eneste læseren når at læse, og derfor er den vigtig. En god manchet:

  • Præsenterer historiens hovedbudskab.
  • Inkluderer vigtige navne, steder og tider så læseren placeres i tid og rum.
  • Forklarer overskriften
  • Gør læseren interesseret i at læse videre

3. Artiklens opbygning (brødteksten)

Artiklen skal kunne læses uafhængigt af overskrift og manchet. En god artikel starter med konklusionen. Når konklusionen er skrevet, så svar på de spørgsmål du har været nødt til at stille for at komme frem til konklusionen.

  • Brug det indledende afsnit til at slå tonen an for artiklen. Start evt. med et opsigtsvækkende citat og sørg for at artiklens vinkel og hovedbudskab bliver præsenteret.
  • Brug de efterfølgende afsnit til at underbygge konklusionen og fortælle den samlede historie.
  • Hav som hovedregel kun ét budskab pr. paragraf.

4. Vinkel på historien

Det tager ofte lige så lang tid at bestemme sig til vinklen som at skrive historien. Vinklen er det budskab du gerne vil formidle. Vinklen er din ledetråd når du går i stå. Når du først har en god vinkel, skriver historien til gengæld ofte (næsten) sig selv. Din vinkel er god når:

  • Den er afspejlet i alle dine afsnit.
  • Der ikke er flere konkurrerende vinkler der mudrer budskabet. En god vinkel giver dig al den nødvendige viden – men ikke nogen overflødig viden. Du ved, at din læser har travlt.

5. Mellemrubrikker (underoverskrifter)

Underoverskrifter gør artiklen overskuelig, og hjælper til at give folk, der bare skimmer et overblik. 7 retter på en gang er uoverskueligt, men 7 retter serveret en ad gangen kan være utroligt lækkert – og overskueligt. Hvis læseren på et tidspunkt mister interessen, glider blikket som regel over på den næste mellemrubrik, og derfor skal du bruge tid p netop mellemrubrikkerne.

  • Specielt længere artikler bør deles med underoverskrifter.
  • De bør også tænkes igennem på samme måde som en overskrift, bare endnu kortere. Det kan være fra underoverskriften læseren begynder at læse.

6. Show it – don’t tell it

En grundregel i journalistisk skrivning er: Show it – don’t tell it. Vis virkeligheden ved at citere ord og beskrive handlinger så nært og konkret du kan. Lad det være op til læseren at tolke den. Det virker både mere ærligt og effektivt.

7. Andre opmærksomhedspunkter

  • Paragrafer bør ikke være længere end to eller tre linjer til et webmedie.
  • Brug aktivt sprog: Forskere siger, at jorden går under i morgen. Frem for: Jordens undergang ventes snarest.
  • Få en anden til at læse din artikel igennem inden du sender den af sted – og vær åben for vedkommendes feedback.
  • Undgå passive udsagnsord og anonyme grundled (Det ventes, Man tror). De dækker ofte over at skribenten ikke selv er tilstrækkeligt inde i stoffet til at kunne sætte ord og navn på, det der beskrives.
  • En artikel skal have et billede. Sørg altid med at sende et forslag eller to med.

Støt op om Solidaritet

Vi har brug for dig! Med din støtte sikrer du Solidaritets fortsatte eksistens. Vi sætter pris på ethvert økonomisk bidrag.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Visa eller Mastercard - og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Følg os - få nyheder & podcasts direkte i dit feed

Facebook Instagram Facebook Twitter