Illustration fra hjemmesiden "greenfriday.fr"
4 min. læsetid

“Det er afgørende, at vi husker at kritisere kapitalismen frem for den enkelte forbruger” skriver Sofie Lippert, som kommentar til forbrugsræset i julen, der skydes i gang på ‘Black Friday’.


Af Sofie Lippert

Den sorte fredag er blevet symbolet på et materialistisk overforbrug, hvor der købes flere og større julegaver for hvert år, og hvor der pludselig impulskøbes alt fra nye vinterstøvler til hårde hvidevarer. Blandt andet derfor gik jeg selv blandt med i Fridays For Futures’ klimastrejke under titlen ’Green Friday’ – for at sige nej til det stigende forbrug og til brug-og-smid-væk-kulturen, der styrkes af, at vi hvert år igen kan få den nyeste model på tilbud lige op til jul. Den kultur er ikke forbeholdt denne ene fredag, uge eller måned på året – men er generelt et af de mange problemer, kapitalismen giver vores klode.

Kulsort kassekamp

Mens klimakampen er den altoverskyggende politiske kamp for tiden, bliver der også flere og flere, som har sværere ved at få de økonomiske ender til at nå hinanden. Mens vi diskuterer overforbrug, er der flere og flere, som knap har råd til at købe julegaver til deres børn. For mange af de mennesker, der har svært ved at få pengene til at række til slutningen af måneden, er den store tilbudsdag kærkommen. Kampen mellem Black og Green Friday bliver derfor nemt kampen mellem dem, der kan klare julegaveræset uden tilbuddene – og dem der ikke kan.

I sidste ende bliver virksomhederne de eneste, der vinder på den kamp. De kan enten tage del i tilbudsfesten, og dermed tjene kassen på alle dem, der normalt ikke har råd til at forbruge, eller holde sig for fine til det, og vinde en masse sympati-point fra de privilegerede, der nemt forveksler virksomhedernes bæredygtige reklamestrategi med reelt samfundsansvar.

Det er derfor med blandede følelser, at jeg gik med i en demonstration mod tilbudshelvedet. – Med blandede følelser at jeg helligt siger, at jeg ikke har købt noget i sidste uge. For den bæredygtige jul er helt sikkert prisværdig, og alle os vi, der har overskuddet både økonomisk og socialt til det, bør skære ned på forbrugsfesten. Men det må aldrig ske mens vi slår andre i hovedet med vores hjemmestrikkede grydelapper og oplevelsesgaver.

Modefirmaet Mads Nørgaard har meldt sig ud af Black Friday. “Virksomhederne kan enten tage del i tilbudsfesten, og dermed tjene kassen på alle dem, der normalt ikke har råd til at forbruge, eller holde sig for fine til det, og vinde en masse sympati-point fra de privilegerede” skriver Sofie Lippert. Billede fra virksomhedens hjemmeside.

Klimakamp & social kamp går hånd i hånd

På mange måder lægger den farvede fredag op til en diskussion af, hvordan klimakampen kæmpes uden at blive socialt skævvridende. Men en lige så vigtig debat er klart, om vi overhovedet kan kæmpe for social retfærdighed – uden også at kæmpe for kloden. For mens Black Friday er forbrugsfesten, der driver rovdrift på jordens ressourcer, men giver høj som lav mulighed for at købe julegaver – rammer klimaforandringerne altid de fattigste først.

Klimakrisen hænger uløseligt sammen med ulighedskrisen. Vi må og skal bekæmpe uligheden og klimakrisen sideløbende, så kampen for fremtiden ikke kommer til at splitte os op i dem, der har råd til at kæmpe – og dem der ikke har. Der er brug for klimakamp … men hvis klimakampen bliver på kapitalismens præmisser, går vi ikke en lysere fremtid i møde for andre end virksomhederne. Derfor er det afgørende, at vi husker at kritisere kapitalismen frem for den enkelte forbruger.


Sofie Lippert er landsforkvinde for SF Ungdom og bachelor i matematik. Hun ønsker med egne ord “at få venstrefløjen til at gå mere i offensiven, og skriver derfor om det vi kæmper for – alt det, der skal til for at skabe et mere lige samfund”