Indkøbskurv: 0,00DKK Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Search
Generic filters
Menu
15. november. 2021

“Han var en ordentlig knægt, der kunne tackle igennem”

Den 24årige byrod Milad Rajabi tror på, at kulturlivet og særligt foreningslivet er det, der holder os fast i et positivt fælleskab. Han er selv stjerne-eksemplet på det, da han kom ind i politik igennem sin tidligere fodboldtræner, der havde set potentiale i ham allerede den gang.

Selvom han pendler halvanden time hver vej fra Sundby ved Nykøbing Falster til København på vej til sit studie, så ville 24årige Milad Rajabi ikke flytte væk fra det sted han er født og opvokset. Det ligger lige på grænsen mellem Lolland og Falster. Selvom fortælllingen i medierne tit er dommedagsprofetier om beboerflugt og sociale problemer, så synes Milad Rajabi, at Guldborgsund kommunes fremtid ser lys ud. 

Milad Rajabis vej ind til politik er ikke den typiske historie. Han kom hos den nuværende borgmester John Brædder, da han var jævnaldrende med hans børn. “Så en dag spurgte han over middagsbordet om det med politik ikke kunne være noget for mig,” siger Milad Rajabi og smiler. Til at starte med slog han det hen, men da valget i 2017 kom tættere på inviterede borgmesteren ham ind på borgmesterkontoret til en snak om at være med i valgkampen for lokallisten Guldborgsundlisten. 

“En dreng, der ville frem i verden” – Borgmester i Guldborgsund kommune John Brædder

Inden han var blevet borgmester kendte John Brædder dog Milad Rajabi fra barnsben, hvor han havde været hans fodboldtræner. “Han var ikke bange for at tackle igennem, selvom han også var en ordentlig dreng,” fortæller borgmester John Brædder og tilføjer, at man bør holde øje med folk, der evner begge dele. Ydermere har han fundet en anden kvalitet i ham, som han mener er en sjældenhed blandt politikere: “Han lytter før han taler,” fortæller han og uddyber, at det betyder, at folk lytter, når Milad Rajabi snakker. 

Valgt ind som 21årig

Milad Rajabi blev valgt ind i byrådet som 21årig og stiller nu op for anden gang. “Jeg spurgte de unge. Hvem vil I helst have? En ung eller en gammel, hvis nu der er problemer. For mig, kan de endda skrive til på facebook. Det er jo ikke fordi det behøver at være officielt,” fortæller Milad Rajabi. Han er dog bevidst om, at det ikke altid er helt nemt at være ung i kommunen.  

“Vi presser faktisk de unge til at flytte ud,” siger han. Efter ungdomsuddannelse er der nemlig få muligheder for videreuddannelse som det ser ud nu. Men ifølge Milad Rajabi er der mange, som faktisk ønsker at blive i området, som har en stærk tilknytning, og fastholder forbindelsen til området. “Der er et fodboldhold af fraflyttere her i København. Det hedder Copen Falster,” griner Milad Rajabi og siger, at fraflyttere nærmest laver et lille ‘minisamfund’. 

Foreninger skaber fælleskab

Nøglen til det stærke fællesskab blandt folk fra egnen skal ifølge MIlad Rajabi findes i en stærk tradition for at deltage i foreningslivet. Hans egen politiske karriere var nok ikke kommet af stablen, hvis han ikke havde skabt en relation til sin fodboldtræner, dvs. den nuværende borgmester, i sin tid. Hans kærlighed til forenings-Danmark kommer i dag også til udtryk ved, at han selv er blevet fodbolddommer. 

“Det er virkelig et privilegie,” siger Milad Rajabi om at komme alle steder i den kommune han er med til at styre. Samtidig peger han på en lang række andre foreninger, der gør det rigtig godt, herunder bryderklubben Thor, der har været klub for Mark O. Madsen, eller Nykøbing Falster Håndbold, der har holdt sig i toppen af kvindeligaen de seneste sæsoner. 

Lokalliste med fokus på Guldborgsund

“Vi er hverken røde eller blå,” siger Milad Rajabi om sit parti Guldborgsundlisten. Han anser det som en stor styrke, at partiet ikke behøver tage sig af nationalpolitik, så kommunens borgere kommer i første række. 

Milad Rajabi håber dog, at de nationale politikere får øjnene op for, hvad området kan. Blandt andet så mener han, at det har taget for lang tid at etablere et lyntog fra København til Nykøbing Falster. I 2013 lovede den daværende regering en rejsetid på 57 minutter på den rute, men rejsetiden blev så forøget til 107 minutter; og de 57 minutter kan først realiseres, når togene leveres – tidligst i 2023. 

Om ikke lang tid skal arbejdet med Femern-forbindelsen for alvor i gang. “Vi har en kæmpe ressource her!” siger Milad Rajabi og mener, at det er vigtigt, at området satser på efteruddannelse, så områdets beboere kan tage del i arbejdet.  


Om skribenten

Rachid Moutiq

Rachid Moutiq

F. 1988, uddannet journalist ved Cardiff University i 2013, debattør og stand up komiker. Beskæftiger sig hovedsageligt med psykiatrien og danske "ghettoer". Læs mere