Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
16. december. 2021

Debat: Drop karakterræset i folkeskolen

Uddannelsessystemets fokus på karakterer skaber udbrændte elever, mener Jacob Baez. Han opfordrer til mere individuel vejledning – og mindre kassetænkning.

Drop karakterræset i folkeskolen, der skaber stress for børnene, skriver Jacob Baez fra SF Ungdom. Illustration: Solidaritet.

Debatindlæg er udtryk for skribentens egne holdninger. Kontakt os her, hvis du selv vil bidrage til debatten.

Jeg hedder Jacob. På en god dag i folkeskolen, var jeg et 7-tal. Jeg fik at vide til en eksamen tilbage i folkeskoletiden af min lærer: ”Ja, du får så et 7-tal, og det er, fordi jeg har en god dag”.

Jeg brød mig ikke om stemplet, som sagde, at jeg var et 7-tal, hvis jeg var heldig. Jeg var ikke en af de folkeskoleelever, som passede ind i karakterræset, hvor ens karakterer og et tal afgør din fremtid.

Uddannelsessystemets dårlige sider

Som så mange andre oplevede jeg, hvordan den dårlige samvittighed nagede, og den velkendte følelse af ondt i maven åd al styrke og overskud. Muligheden for at være en glad dreng, som nød skolen og fællesskabet med mine venner, blev frataget.

Jeg var derfor glad for at gå på HF. Jeg var glad for, at jeg ikke skulle bedømmes hele tiden med et tilfældigt tal, som jeg ville få på lærerens gode eller dårlige dag.

Da det var eksamenstid, var det bedømmelsen, som fyldte meget. Her kunne man være nervøs eller bange. Nervøs for ikke at være god nok. Nervøs for at folk vil grine ad en og bange for ikke at kunne komme ind på ens ønskestudie.

Jeg har som så mange andre set bagsiden af medaljen i vores uddannelsessystem. Jeg har også mærket, hvordan lange nætter går med at ligge vågen og tænke på, hvordan den sidste prøve eller eksamen er gået.

Lad eleverne mærke glæde

Selvom vores uddannelsessystem aldrig har været så presset, som det er nu, tror jeg på, at vi kan få et nyt, bedre og anderledes uddannelsessystem, end det vi har i dag.

“Vi skal have et nyt uddannelsessystem, der kan rumme alle og hjælper de mange forskellige elever – også dem som snubler på vejen.”

I mine øjne burde et nyt uddannelsessystem være et sted, hvor man bliver lyttet til. Hvor alle elever er i skole for at lære, fordi man synes læring er sjovt, og fordi man har lyst til at udvikle sig. Ikke fordi man skal have et fordømt tal stående på et papir, når man skal videre i uddannelsessystemet.

Vi skal have et uddannelsessystem, som lader eleverne mærke glæden ved at blive klogere og lader dem få ny viden til at udvikle sig i stedet for at opnå et tal til en eksamen, som varer en halv time, om et tilfældigt emne.

Vi skal have et nyt uddannelsessystem, der kan rumme alle og hjælper de mange forskellige elever – også dem som snubler på vejen.

Vi skal have et uddannelsessystem, som ikke dømmer en elev på en halv time på et bestemt tidspunkt på året til den givne eksamen. Jeg vil hellere have, at man ser på eleverne, som et menneske i et fællesskab.

Fjern karakterræset

Noget af det, jeg synes skal ændres, er, at alle folkeskoleelever får en god individuel uddannelsesvejledning i folkeskolen. Sådan sikrer vi, at unge mennesker er i stand til at beslutte deres uddannelsesvej på et oplyst grundlag. I stedet for at eleverne nu vurderes som et tal. Folkeskoleeleverne skal træffe deres valg ud fra deres faglige og menneskelige kvaliteter gennem den vejledning, der stilles til rådighed for dem i folkeskolen.

Og så drømmer jeg om, at alle unge på videregående uddannelser bliver optaget på kvote 2 ansøgninger og ikke på baggrund af deres tal på et stykke papir.

Derudover drømmer jeg om, at vi får fjernet præstationskultur ved at mindske antallet af karakterer, så vi kommer væk fra karakterræset, samt at vi sætter større fokus på mundtlig og skriftlig feedback.

Jeg håber, at karakterræset bliver fjernet, frem for at hylde konkurrencekulturen. Vi skal ikke gøre vores uddannelsessystem til en fabrik, hvor det handler om at masseproducere 12-tals-elever så hurtigt som muligt. Jeg nægter at være med til at have et uddannelsessystem, hvor alle elever skal passe ind i kasser som den borgerlige regering har sat op for vores uddannelsessystem.


Om skribenten

Jacob Baez Olesen

Jacob Baez Olesen

Tidligere regionskandidat for SF og SFU. Distriktssekretær for SFU Fyn og pædagogmedhjælper. Politiske interesseområder: uddannelse, flygtninge/indvandringspolitik, psykiatri, sundhed og kollektiv transport. Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER