Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
EU
6. juni. 2024

Venstrefløjskandidater: Storstrømsbyggeriet viser, hvorfor udbudsdirektivet skal ændres

Der har været mange sager omkring byggeriet af den nye Storstrømsforbindelse, efter det italienske konsortium SBJV vandt udbuddet om at bygge broen. Arbejdere underbetales, og arbejdsskader bliver skjult. Nu ønsker venstrefløjspolitikere at ændre udbudsdirektivet for at forhindre den slags sager i fremtiden

Den nye Storstrømsforbindelse har været udsat for mange faglige sager. Foto: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Ved et besøg ved byggeriet af den nye Storstrømsbro meldte kandidaterne til EU-parlamentsvalget Jan Kristoffersen (Alternativet) og Villy Søvndal (SF) klart ud. Forløbet om tildelingen af udbuddet for, hvem der skulle bygge den nye bro, viser, at der er nødt til at komme nye EU-regler om udbud.

”Som det er nu, vægter de økonomiske aspekter højest, så det billigste projekt bliver valgt. Det betyder, at der ikke bliver taget sociale hensyn i byggeprojektet”, siger Villy Søvndal til Solidaritet.

Han bakkes op af Jan Kristoffersen: ”Det skal indskærpes i direktivet, at prisen ikke skal være altafgørende.”

Kandidaternes ønsker afspejler de ønsker, 3F har for EU’s udbudsdirektiv. 3F ønsker nemlig også, at kvalitet skal vægte over pris, når der tages stilling til offentlige udbud.

Alternativets Jan Kristoffersen. Foto: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det billigste bud vandt

De to kandidater og fagforeningen er ikke alene med dette ønske. Det er også en sag, som er ført af en bred alliance af EU-parlamentarikere fra flere europæiske partier. En af dem er Enhedslistens Nikolaj Villumsen.

”EU’s udbudsregler står i vejen for kampen for bedre arbejdsvilkår, kampen mod social dumping og for fair konkurrence – og derfor er vi nødt til at få dem ændret”, skriver Nikolaj Villumsen i en pressemeddelelse.

Storstrømsbyggeriet er med fagforeningens øjne et eksempel på, hvordan pris har været en for dominerende faktor, når der skulle vælges leverandører på byggeriet af Storstrømsbroen. Byggeriet drives af et italiensk konsortium ved navn SBJV (Storstrøm Bridge Joint Venture), hvor det store byggefirma Itinera er det største selskab.

SBJV vandt udbuddet om byggeriet af den nye Storstrømsforbindelse med et bud, der var markant billigere end de konkurrerende bud. Det på trods af at to af firmaerne bag konsortiet – Condotte og Grandi Lavori Fincosit – var indblandet i flere korruptionssager i Italien. Det fremgår af Fagbladet 3F.

Mange faglige konflikter på Storstrømsbyggeriet

Siden det italienske konsortium påbegyndte byggeriet af den nye bro, har der været mange sager af faglig karakter på byggepladsen, hvor omkring tre fjerdedele af de ansatte er udlændinge.

Her har Fagbladet 3F kunnet afsløre, at de udenlandske arbejdere tjener op til 7.500 kroner mindre om måneden end tilsvarende arbejdere på overenskomst. Der har også været sager om, at arbejdere, som havde været udsat for en arbejdsskade, blev sendt tilbage til deres hjemland, og om at arbejdere, som meldte sig ind i fagforeningen, blev fyret.

Så sent som i april 2024 blev en italiensk underleverandør – betonfirmaet PK & ECD – idømt en bod på 10,3 millioner kr. ved voldgiftsretten for systematisk underbetaling af deres ansatte.

Broen skulle have stået klar i 2023, men den er nu projiceret til at blive klar i 2027. Samtidig er prisen for broen steget markant, så den samlede pris lige nu bliver 5,5 milliarder kr. i stedet for de oprindelige 2,1 milliarder kr.

Villy Søvndal tager ordet ved et besøg i nærheden af Storstrømsbyggeriet. Foto: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Vi kommer alle sammen til at betale

Det er disse omstændigheder, der får venstrefløjens kandidater til at råbe op.

”Lige nu spiller økonomien den vigtigste rolle i offentlige udbud. Så der bliver ikke taget sociale hensyn. Der bliver snydt med løn, skat, arbejdstid og arbejdsskader”, fortæller Villy Søvndal til Solidaritet.

”Det er lidt underligt, at man også dengang, da SBJV vandt udbuddet, kunne google bygherre og finde ud af, at den var helt gal”, fortæller Alternativets Jan Kristoffersen med henvisning til de korruptionssager, som de italienske leverandører var indblandet i i hjemlandet.

I stedet vil venstrefløjskandidaterne gerne have ændret EU’s udbudsdirektiv, så man i højere grad kan tage hensyn til sociale forhold og ordentlige arbejdsforhold, når man vælger en leverandør til store offentlige byggeprojekter.

”Hvis forholdene ikke er ordentlige, så kommer vi alle sammen til at betale som skatteydere”, siger Jan Kristoffersen, da prisen for den nye Storstrømsbro er blevet mere end fordoblet, siden det italienske konsortium vandt udbuddet.

Villy Søvndal uddyber: ”Vi er nødt til at forklare, at det ikke kun er arbejderne, der bliver snydt. Alle de virksomheder, som godt kan finde ud af at opføre sig ordentligt, bliver også snydt.”

Finansieret med tilskud fra Europa-Nævnet. Ansvaret for indholdet er alene tilskudsmodtagers.

Om skribenten

Jonas Neivelt

Jonas Neivelt

Redaktør på solidaritet.dk Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER