Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
13. februar. 2025

Alle på gaden for et frit Palæstina – Stordemonstration i København 15. februar

Så er det igen tid til stordemonstration for et frit Palæstina. Det sker på lørdag 15. februar klokken 14 i København

Foto: Christine Vassaux Noe

Debatindlæg er udtryk for skribentens egne holdninger. Kontakt os her, hvis du selv vil bidrage til debatten.

Lørdag 15. februar markerer vi, at der er gået 500 dage, siden den israelske besættelsesmagt begyndte folkedrabet mod palæstinenserne i Gaza. Et folkedrab, der har dræbt over 50.000 palæstinensere, såret hundredtusindvis og drevet 1,9 millioner mennesker på flugt.

Demonstrationen begynder kl. 14 foran den amerikanske ambassade på Dag Hammarskjölds Allé og vil derfra bevæge sig til Statsministeriet ved Christiansborg.

Den danske stat er gennem våbenhandel med Israel direkte medskyldig i dette folkedrab. For forbrydelserne i Gaza kunne ikke være blevet begået uden våbendele fra virksomheden Terma, ligesom de mange våben ikke ville have nået besættelsesmagtens hænder uden Mærsks containere og logistiske systemer.

Tirsdag 25. februar starter retssagen mod den danske stat for dens ansvar i at tillade våbeneksport til den israelske besættelsesmagt under folkedrabet. Dette er en historisk mulighed for at holde den danske stat ansvarlig for en af vor tids største forbrydelser mod menneskeheden.

Vores holdning er klar: De skyldige – både den danske stat og virksomhederne – skal stilles til ansvar for deres medvirken og støtte til besættelse, undertrykkelse, etnisk udrensning og folkedrab.

Vi indkalder hele Danmark i en march fra den amerikanske ambassade til Statsministeriet for at lade vores stemmer blive hørt. Det er nu, vi skal stå sammen og kræve sanktioner mod Israel, som er anklaget for folkedrab ved Den Internationale Domstol (ICJ), og hvis premierminister er en efterlyst krigsforbryder – den første sanktion er en ende på våbenhandel med besættelsen!

Danmark skal ikke handle våben med besættelsesmagten!

Retningslinjer:

– Ingen andre flag end det palæstinensiske flag er tilladt.
– Ingen bannere, symboler, flag, flyers osv. fra politiske partier eller religiøse organisationer.
– Ingen diskriminerende adfærd og råb inkl. islamofobi, antisemitisme, homofobi eller zionisme.

Om skribenten

Alle På Gaden For Et Frit Palæstina-initiativet

Alle På Gaden For Et Frit Palæstina-initiativet

Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER