Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
25. august. 2022

Debat: Hvad f….. skal vi dog med en NATO-havn i Esbjerg??

Den planlagte NATO-havn i Esbjerg bliver til stor gene for områdets natur og dyreliv. Hvor er Danmarks Naturfredningsforening henne i sagen om det stort anlagte militærbyggeri?

Skal Esbjerg have en ny NATO-base på havnen? Illustration: Solidaritet

Debatindlæg er udtryk for skribentens egne holdninger. Kontakt os her, hvis du selv vil bidrage til debatten.

Amerikanerne er glade. Direktøren for havnen i Esbjerg er glad, og borgmesteren er begejstret. Men hvem gavner en EU NATO-havn i Esbjerg egentlig? Den gavner NATO og det millitære sammenarbejde. Den gavner transporten til Ruslands østeuropæiske nabolande, der hurtigt og problemfrit kan få fragtet millitært udstyr videre. 

Men gavner den Esbjerg, Fanø og Oksbøl-området på længere sigt? Det tror jeg ikke. Kan Ho Bugt, hvor de store NATO-transporter skal foregå med skib, bære al denne tunge transport på sigt? Tvivlsomt. Der er tale om en lille bugt, som starter ved indsejlingen mellem Fanø og skallingen. Den er vejen fra Vesterhavet ind til Esbjerg, og er delvist fredet, da der i bugten er et et helt særligt dyreliv, med ynglende sæler på sandbankerne.

Pres på bugtens natur

Bugten gemmer også på et rigt og fredet fugleliv. Hvis og når en NATO-havn skal etableres i Esbjerg, med indsejling gennem den delvist fredede bugt, vil det uundgåeligt komme til at berøre det fredede dyreliv i bugten. Der skal efter planen ske en stor udgravning af sejlrenden i Ho Bugt, som i forvejen skal klare store containertransporter til Esbjerg Havn.

“På et tidspunkt vil naturen ved Ho bukke under til presset over al denne udbygning og transport. Men hvem vil forsvare den vestjyske natur mod det enorme pres?”

Havnedirektør Dennis Jul Pedersen og borgmester i Jesper Frost Rasmussen jubler over flere arbejdspladser til Esbjerg og omegn. Med NATO-støtte vil der formentlig hurtigt komme gang i udbygningen af havnen – hvilket alligevel var i støbeskeen i forbindelse med en større udvidelse af vindmølle-produktionen.

Tungtlastede millitær-transporter, vindmølle-transporter, containertransport, og et par hundrede fiskekuttere, som stadig sejler ud fra Esbjerg Havn: Det er svært at forestille sig, at den lille bugt kan klare dét pres.

Esbjerg by er bygget op om havnen, som altid har været indtægskilden for dens velstand. Fra fiskeriet over olieindustriens store platforme i Nordsøen, til de nye planer om en NATO-havn og vindmøllebyggerier. 

På et tidspunkt vil naturen ved Ho bukke under til presset over al denne udbygning og transport. Men hvem vil forsvare den vestjyske natur mod det enorme pres? Jeg venter i spænding på, at Danmarks Naturfredningsforening, klimaministeriet og andre miljøorganisationer træder i karakter.


Om skribenten

Helle Bolther

Helle Bolther

Cand. phil i kunstformidling og billedkunstner. Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER