Black Friday er populært og kunderne strømmer til. Her ses et billede af kundemylder på Black Friday
4 min. læsetid

Green Friday opfordrer folk til at blive hjemme fra butikkerne i dag for at vise deres utilfredshed med det klimaskadelige forbrugssamfund. Men giver det mening at placere ansvaret hos enkeltpersoner?


Af Magnus Wallbohm

Black Friday er skudt i gang, og folk oplader dankortet til den store forbrugsdag. Det har fået aktivister fra bl.a. Fridays For Future, Den Grønne Studenterbevægelse og Extinction Rebellion til at gå sammen i modkampagnen ”Green Friday”. Med sloganet ”Gør den sorte fredag grøn” ønsker de et opgør med Black Fridays opfordring til at deltage i den usunde forbrugskultur.

Sjov med forbrugsfesten

Johanne Nedergård, som er aktivist og medlem af Den Grønne Studenterbevægelse, fortæller om kampagnen: ”Vi vil gerne gøre folk mere bevidste om deres forbrug. At se det absurde i at man hele tiden skal have nyt og større. Black Friday handler om at få folk til at købe mere, end de har brug for”.

Black Friday handler om at få folk til at købe mere, end de har brug for

Johanne Nedergård


Hver anden dag i november har medlemmer af Green Friday lagt aktivistportrætter op af dem, som beretter om deres indsats og motivation for at leve mere bæredygtigt med intentionen om at inspirere andre. Den store finale i kampagnen er udgivelsen af en satirisk, debatterende video på selve Black Friday dagen – fredag 27. november.
”Vi forsøger at inddrage den bredere befolkning og invitere dem til dialog og lave sjov med forbrugsfesten i forsøget på at skabe refleksion i plenum”, siger Johanne Nedergård.

Billedet her er en del af Green Fridays kampagne. Grafik: Thomas Kruse

At stemme med pengepungen

Kampagnen forsøger at nå ud til de enkelte forbrugere, da dens mål er, at udviklingen skal komme nedefra. Det er med andre ord tanken, at befolkningen skal tage ansvar for deres forbrug, og derefter vil forhandleren og producenterne følge trop.

Hvem har ansvaret for at gøre vores samfund mere bæredygtigt?

”Det er noget, vi har talt meget om. Mens den grønne studenterbevægelse er efter systemet og vil opnå politiske ændringer, er Green Friday Kampagnen individfokuseret. Det er vigtigt, at udviklingen kommer nedefra, og at vi som individer tager ansvar for, hvordan samfundet hænger sammen.”

Så det skal altså starte nedefra, hvorefter virksomheder og forhandlere vil ændre sig automatisk efter borgerne?

”Ja, det handler om at stemme med pengepungen”.

Klimakrisen har vakt folkeligt oprør og været årsag til mange demonstrationer med det formål at få politikerne til at tage ansvar. Her ses et billede fra Folkets klimamarch. Foto: Britta My Thomsen



Men giver det mening at placere ansvaret hos de individuelle forbrugere?

” Ja, altså, det jeg mener med hver enkeltes ansvar, er egentlig, at det reelle ansvar ligger hos politikerne og de større multinationale selskaber, som i sidste ende kun har øjne rettet imod profit. Dog mener jeg godt, at denne placering af det primære ansvar hos politikerne, kan gå hånd i hånd med tanken om, at vi individer kan og skal tage ansvar, som denne Green Friday kampagne handler om,” siger Johanne Nedergård.

Hun understreger dog, at den enkelte forbruger ikke kan løse problemet med et forbrugssamfund, der belaster klimaet.   

”Jeg anerkender, det er svært at skabe større forandringer på individplan.

Jeg anerkender, det er svært at skabe større forandringer på individplan.

Johanne Nedergård

Grøn omstilling skal i større grad komme fra toppen: Herunder EU og Christiansborg. Dog hvis forandringen kun kommer deroppe fra, kan folket risikere at føle sig umyndiggjort og tilsidesat. Grøn omstilling skal ske med handling både nedefra og oppefra,” uddyber hun.  

Kampagnens aktiviteter og portrætter kan følges på Facebook

Magnus Wallbohm

læser kommunikation og Dansk på Roskilde Universitet. Han laver podcast på sit universets radiokanal og i Tænketanken Frej. Magnus Wallbohm interesserer sig for polititik, teknologi, litteratur og har altid blikket rettet mod nye kulturelle samfundstendenser.

Læs mere af Magnus Wallbohm