Grønne bevægelser: forbrugerne bærer et ansvar for at stoppe Black Friday
Green Friday opfordrer folk til at blive hjemme fra butikkerne i dag for at vise deres utilfredshed med det klimaskadelige forbrugssamfund. Men giver det mening at placere ansvaret hos enkeltpersoner?
Green Friday opfordrer folk til at blive hjemme fra butikkerne i dag for at vise deres utilfredshed med det klimaskadelige forbrugssamfund. Men giver det mening at placere ansvaret hos enkeltpersoner?
Af Magnus Wallbohm
Black Friday er skudt i gang, og folk oplader dankortet til den store forbrugsdag. Det har fået aktivister fra bl.a. Fridays For Future, Den Grønne Studenterbevægelse og Extinction Rebellion til at gå sammen i modkampagnen ”Green Friday”. Med sloganet ”Gør den sorte fredag grøn” ønsker de et opgør med Black Fridays opfordring til at deltage i den usunde forbrugskultur.
Sjov med forbrugsfesten
Johanne Nedergård, som er aktivist og medlem af Den Grønne Studenterbevægelse, fortæller om kampagnen: ”Vi vil gerne gøre folk mere bevidste om deres forbrug. At se det absurde i at man hele tiden skal have nyt og større. Black Friday handler om at få folk til at købe mere, end de har brug for”.
Black Friday handler om at få folk til at købe mere, end de har brug for
Johanne Nedergård
Hver anden dag i november har medlemmer af Green Friday lagt aktivistportrætter op af dem, som beretter om deres indsats og motivation for at leve mere bæredygtigt med intentionen om at inspirere andre. Den store finale i kampagnen er udgivelsen af en satirisk, debatterende video på selve Black Friday dagen – fredag 27. november.
”Vi forsøger at inddrage den bredere befolkning og invitere dem til dialog og lave sjov med forbrugsfesten i forsøget på at skabe refleksion i plenum”, siger Johanne Nedergård.
At stemme med pengepungen
Kampagnen forsøger at nå ud til de enkelte forbrugere, da dens mål er, at udviklingen skal komme nedefra. Det er med andre ord tanken, at befolkningen skal tage ansvar for deres forbrug, og derefter vil forhandleren og producenterne følge trop.
Hvem har ansvaret for at gøre vores samfund mere bæredygtigt?
”Det er noget, vi har talt meget om. Mens den grønne studenterbevægelse er efter systemet og vil opnå politiske ændringer, er Green Friday Kampagnen individfokuseret. Det er vigtigt, at udviklingen kommer nedefra, og at vi som individer tager ansvar for, hvordan samfundet hænger sammen.”
Så det skal altså starte nedefra, hvorefter virksomheder og forhandlere vil ændre sig automatisk efter borgerne?
”Ja, det handler om at stemme med pengepungen”.
Men giver det mening at placere ansvaret hos de individuelle forbrugere?
” Ja, altså, det jeg mener med hver enkeltes ansvar, er egentlig, at det reelle ansvar ligger hos politikerne og de større multinationale selskaber, som i sidste ende kun har øjne rettet imod profit. Dog mener jeg godt, at denne placering af det primære ansvar hos politikerne, kan gå hånd i hånd med tanken om, at vi individer kan og skal tage ansvar, som denne Green Friday kampagne handler om,” siger Johanne Nedergård.
Hun understreger dog, at den enkelte forbruger ikke kan løse problemet med et forbrugssamfund, der belaster klimaet.
”Jeg anerkender, det er svært at skabe større forandringer på individplan.
Jeg anerkender, det er svært at skabe større forandringer på individplan.
Johanne Nedergård
Grøn omstilling skal i større grad komme fra toppen: Herunder EU og Christiansborg. Dog hvis forandringen kun kommer deroppe fra, kan folket risikere at føle sig umyndiggjort og tilsidesat. Grøn omstilling skal ske med handling både nedefra og oppefra,” uddyber hun.
Kampagnens aktiviteter og portrætter kan følges på Facebook
Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet
Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.
Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.
Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.
Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.
20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER
Deltag i debatten og kommenter på artiklen (kun for medlemmer)