Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
5. december. 2025

Ugen på venstrefløjen – 5. december 2025

December er begyndt, og mens du står i kø i supermarkedet for at skaffe nogle julekalender-samlekort, kan du lige nå at læse Ugen på venstrefløjen. Her har lærerstuderende besat deres uddannelse på Frederiksberg i protest mod Københavns Professionshøjskoles planer om at lukke stedet. Russiske anarkister anklager vestlige anarkister for ikke at vise nok solidaritet med deres ukrainske kammerater. Du er inviteret til palæstinensisk julemarked i Aarhus. Punkbandet NRG er ude med en ny single – og så slutter vi af med en kontaktannonce fra en engelsk adelsmand

Foto: Campusrådet Nyelandsvej

Lærerstuderende i aktion mod lukning af uddannelsessted

Lærerstuderende fra Campus Nyelandsvej på Københavns Professionshøjskole besatte mandag 1. december deres uddannelsessted på Frederiksberg. Det skete i protest mod Københavns Professionshøjskoles planer om at lukke uddannelsen på adressen. Det skriver flere medier, herunder Politiken. Besættelsen skal ifølge planen vare til fredag 5. december.

Lukningen skal ske, fordi antallet af lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole er faldet med 27 procent gennem de seneste syv år. På Campus Nyelandsvej er tallet dalet med 40 procent. I stedet vil professionshøjskolen samle læreruddannelserne på Campus Carlsberg.

Politiken citerer den lærerstuderende Asger Kjær Sørensen for at kalde det ”tudetosset” at lukke Campus Nyelandsvej i en tid, hvor der mangler folkeskolelærere. TV2 Kosmopol har talt med forperson for de studerende på Campus Nyelandsvej, Amanda Seiler Hansen, som fortæller, at Nyelandsvej som et mindre uddannelsessted kan tilbyde et særligt studieliv:

”Vi har valgt en mindre uddannelse med stærkt fællesskab og foreningsliv frem for et stort, nyopført campus med mange forskellige uddannelser”, siger hun til TV2 Kosmopol.

De studerende har mødt opbakning fra flere forskellige sider. Frederiksbergs borgmester, Michael Vindfeldt (S) opfordrer til at bevare skolen – som tidligere var kendt som Frederiksberg Seminarium, og hvor Kim Larsen i sin tid tog sin læreruddannelse. En anden socialdemokrat – ordfører for åndelig oprustning Ida Auken – skriver på sin Facebook-side, at ”der MÅ være en anden løsning” end at lukke Campus Nyelandsvej.

Også komiker Sebastian Dorset har meldt sin støtte til aktionen, og på Facebook langer han samtidig ud mod Danmarks Radios dækning af sagen. DR fremførte ifølge Dorset de studerende som ”dovne og krævende”, selv om de kæmper for at bevare deres uddannelse.

Også formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen bakker de studerende op.

Rektor for Københavns Professionshøjskole, Anne Vang Rasmussen siger til TV2 Kosmopol, at hun forstår, at de studerende er vrede og ulykkelige. Samtidig understreger hun, at ”det er helt den samme læreruddannelse i forhold til studieordning på Carlsberg, som kun ligger tre kilometer væk.”

Campus Nyelandsvejs endelige skæbne bliver ifølge TV2 Kosmopol afgjort tirsdag 9. december.

Russiske anarkister langer ud efter vestlige anarkister for mangel på opbakning til Ukraine

En række russisktalende anarkistiske kollektiv­er retter i en ny erklæring kritik mod anarkistiske miljøer i Vesten, som de anklager for både politisk dogmatisme og mangel på solidaritet i forhold til krigen i Ukraine.

Ifølge erklæringen har dele af den vestlige bevægelse gjort sig skyldige i det, der i erklæringen kaldes ”passiv anti-militarisme, som i praksis udvisker forskellen mellem aggressor og forsvarer. De kritiserer også de vestlige grupper for at holde fast i en abstrakt pacifisme, mens anarkisterne i Ukraine kæmper for deres fysiske overlevelse. Det gør de, også selvom de ikke bakker op om systemet i Ukraine. Men alternativet er udslettelse.

De russiske anarkister kritiserer også, at ukrainske og belarussiske anarkister er blevet udelukket fra anarkistiske hjemmesider og begivenheder. Det er ifølge erklæringen sket på bogfestivalen Balkan Anarchist Bookfair i den græske by Thessaloniki i maj i år, hvor ukrainske Solidarity Collectives og belarussiske ABC ikke fik lov til at deltage.

I erklæringen skriver de russiske anarkister, at en afvisning som denne bygger på en misforstået anti-imperialisme, hvor kritikken af NATO vægter højere end kritikken af den russiske imperialisme.

Derudover kritiseres de vestlige miljøer for at støtte marginale grupper, der hævder, at “begge sider er lige dårlige”, mens de overser, at det store flertal af russiske og ukrainske anarkister ser modstanden mod den russiske invasion som en nødvendig selvforsvarskamp.

De russiske anarkister opfordrer derfor til at genopbygge solidaritet, lytte til de mest berørte grupper og indse, at neutralitet i praksis styrker Putin-regimet.

Palæstinensisk julemarked i Aarhus

”Et barn er født i Betlehem”. Det kan man synge om juletræet eller sågar i kirken juleaften. Bethlehem ligger i dag i Vestbredden i Palæstina under stadig mere kraftig omringning fra Israel og israelske bosættere.

Hvis man er i Aarhus, kan det derfor være en ide at besøge det palæstinensiske julemarked, som afholdes på Café Mellemfolk søndag 7. december kl. 12 – 17. Her vil der være en lang række boder med farvestrålende, gedigne og unikke varer til at lægge under juletræet. Der er desuden en overflødighed af underholdning med masser af sang og musik, oplæsning, udstilling, ”rejse” med VR-briller mv. samt palæstinensisk mad og drikke. Der er også tænkt på børnene med sjove og udfordrende oplevelser for dem.

De musikalske indslag vil være fra de palæstinensiske Chadi Abdul-Karim, Salam Susu og Fathi Amouni, Tuka Halimah og Nasser Badran samt Bilal & Mariam Chaaban. Den aarhusianske trubadur Gudmund Auring kommer også og spiller og synger nogle af sine egne sange.

I boderne kan man finde håndlavede smykker, håndvævede tasker, Palæstina-tørklæder, broderede kunstværker, strikkede huer, veganske og bæredygtige hudpleje-produkter, palæstinensisk keramik, olivenolie og meget mere. Flere af boderne donerer deres overskud til humanitært arbejde.

Ny single fra det danske punkband NRG: Aldrig igen

Det danske punkband NRG har efterhånden eksisteret i omkring 40 år, men de udgiver stadig ny musik. Deres seneste single hedder Aldrig igen og er en musikalsk bredside mod Israels fremfærd i Palæstina, hvor Israel ifølge bandet er i gang med at gøre Palæstina ubeboeligt for de palæstinensere, der ikke allerede er udryddet.

Titlen hentyder til det antifascistiske slogan efter befrielsen af koncentrationslejrene under anden verdenskrig. Bandet minder derfor om, at ”aldrig igen” handler om lige nu.

Stilen i Aldrig igen er melodisk punk med et tydeligt guitarriff og en inderlig og følsom vokal. Hvis du er i det humør, kan sangen klart anbefales, og du kan høre den her.

Det er ikke første gang, NRG sætter fokus på progressive emner i deres musik. I begyndelsen af november udgav bandet singlen ELSKLING / Der bor en ung pige. Guitarist og forsanger Kim Ingemann fortalte dengang til LGBT+-mediet Out & About,  at de udgav sangen, ”fordi der i USA og andre steder er angreb i gang mod seksuelle og andre minoriteters rettigheder”.

Aldrig igen er en forløber for NRG’s kommende album. Det kommer formentlig til at hedde Og, og bandet oplyser, at det udkommer omkring april 2026.

Engelsk adelsmand på frierfødder – se om du er et match

Og nu til de personlige annoncer. Overklassen har også sine problemer. Det er nu tilfældet i England, hvor den 79-årige aristokrat og charmetrold Sir Benjamin Slade mangler en person til at bestyre hans to slotte og til at skaffe ham to sønner, så arvefølgen er sikret – selvom Slade har en datter fra et tidligere forhold.

Sir Slade oplyser i det sydvestengelske medie Somerset Live, at han egentlig bare er ude efter en normal kvinde at dele tilværelsen med:

”Det eneste, jeg har brug for, er en sød, helt almindelig pige fra landet, som ved noget om livet og forstår, hvordan tingene hænger sammen. Jeg er meget social, jeg går meget ud, og jeg har brug for en, der passer ind.”

Men læser man videre, har Slade yderligere krav: Den heldige skal have jagtgevær-tilladelse og kørekort (og også gerne helikopterpilot-certifikat). Vedkommendes familie skal have et våbenskjold, og så skal Benjamin Slades kommende hustru være i stand til at bestyre to slotte, en herregård og et jagtområde.

Ud over at hun gerne skal være i stand til at få to sønner med adelsmanden, vil det også være brugbart med nogen uddannelse i jura og regnskaber. Det vil være godt, hvis hun har noget privat kapital, men kvinden i Slades liv vil også få udbetalt 50.000 pund om året.

Slade ønsker ikke henvendelser fra læsere af avisen The Guardian, stofbrugere, alkoholikere, skotter, kvinder der er lavere end 1,68 meter, folk fra lande, der begynder med I og har grønt i deres flag – samt folk fra lande, hvor man ikke tager en overfrakke på om vinteren.

Så hvis en af Solidaritets læsere leder efter kærligheden og kan se sig selv i denne beskrivelse, er der en engelsk adelig, som glæder sig til at høre fra dig.


Rettelse 5. december: Der stod tidligere, at Somerset Live er et sydøstengelsk medie. Somerset ligger retteligt i det sydvestlige England. Det er nu rettet.

Deltag i debatten og kommenter på artiklen (kun for medlemmer)

Om skribenten

Jonas Neivelt

Jonas Neivelt

Redaktør på solidaritet.dk Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER