Indkøbskurv: 0,00DKK Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Search
Generic filters
Menu
15. januar. 2022

Debat: Power-to-X er spild af grøn energi, Mette Frederiksen

Mette Frederiksens forestilling om bæredygtig flytrafik er og bliver grønvaskning af en forurenende industri. Et reelt bæredygtigt alternativ ville være at satse på et elektrificeret banenet, skriver Peter Bomholt Andersen.

Gennem Power to X satser lande som Tyskland og Danmark på at omlægge store dele af produktionen til at bruge grøn strøm. Men teknologien er fugle på taget, mener kritikere. Illustration: Petr Malinak / Shutterstock.

Debatindlæg er udtryk for skribentens egne holdninger. Kontakt os her, hvis du selv vil bidrage til debatten.

Statsministeren sagde i sin nytårstale, at én indenrigsrute i 2025 skulle flyve på grønt brændstof, og at alle indenrigsruterne skulle gøre det i 2030. Det kan sikkert godt blive til virkelighed, hvis staten poster en masse milliarder i udviklingen af den type brændstoffer. Men det koster en masse energi at lave disse “grønne” brændstoffer. Først skal vand spaltes i brint og ilt. Det er en meget energikrævende proces. Så skal der opsamles CO2 fra forbrændingsanlæggenes afgasning, eller f.eks. fra biogasanlæg hvor de dannes i forbindelse med omsætningen af det organiske materiale. Så skal brint og CO2 kombineres til Metanol. Disse processer er ligeledes meget energikrævende. For at det fremstillede produkt kan kaldes grønt, skal al energien – der bruges i processen – altså komme fra vandkraft, vindmøller, solceller eller lignende.

“At satse på at grønmale flytrafikken er næsten det værst tænkelige sted at bruge ‘grønne’ brændstoffer, da flytrafikken i forvejen er storforbruger af energi pr. personkilometer.”

Men vi råder slet ikke over så meget grøn energi. Knap 60 % af den danske el-forsyning kommer fra bæredygtige energikilder som vindmøller og solceller – resten kommer fortrinsvis fra afbrænding af biobrændsel bl.a. i form af importeret flis fra regnskovene. Vi er altså meget langt fra, at der er overskud af grøn elektricitet til at producere de såkaldte “grønne” brændstoffer – hvor der i bedste fald så bruges dobbelt så meget energi til fremstillingsproces og anvendelse, som hvis elektricitet bruges direkte som drivkraft i f.eks. biler, busser, tog og færger.

Det sidste års tid har priserne på elektricitet været på himmelflugt. For bare at dække det stigende behov for el, skal der i de kommende år ske en massiv udbygning af forsyningen af strøm fra vindmøller og solceller. At satse på at grønmale flytrafikken er derfor næsten det værst tænkelige sted at bruge “grønne” brændstoffer, da flytrafikken i forvejen er storforbruger af energi pr. personkilometer.

Hvis statsministeren ville satse på en langt mere bæredygtig persontrafik, bør regeringen gøre som i andre lande – satse massivt på at modernisere tog-banenettet. Et elektrificeret banenet er en energieffektiv, hurtig og komfortabel måde at sikre befolkningen gode transportmuligheder i hele Danmark.

Ofte glemmer man, at de grønne brændstoffer kun er CO2-neutrale – fordi de fremstilles ved genbrug af CO2. Men når disse ‘grønne’ brændstoffer forbrændes f.eks. fra en jetmotor, bliver den CO2 – der er indbygget i det “grønne” brændstof – blæst ud i atmosfæren.

Det er kun til gavn og glæde for den globale opvarmning.


Om skribenten

Peter Bomholt Andersen

Peter Bomholt Andersen

Geograf og pensioneret gymnasielærer. Aktivt medlem af Enhedslisten Odsherred. 
Læs mere