Den offentlige transport skal opprioriteres i København, mener Ole Bach og Bo Bertelsen. Foto: Movia / Facebook
2 min. læsetid

Bustrafikken i Region Hovedstaden skal have et løft – ikke nedskæres yderligere.

Debatindlæg er udtryk for skribentens egne holdninger.

Har du lyst til at besvare dette eller et andet indlæg bragt på siden? Så skriv en Replik til Solidaritet


Af Bo Bertelsen og Ole Bach

Busselskabet Movia regner med, at lidt færre passagerer vil give et underskud på regionens busser. Alle politikere i Region Hovedstaden – undtagen Enhedslisten – har så 30. marts besluttet, at der skal spares 15 millioner kr. på busserne i 2021.

Hvad siger du og vi borgere til, at det store regionsflertal vil nedlægge bus 120, 380R, 390R, 40E – og forringe kørslen for 350S og 55E?

Præcis hvilke busruter besparelserne kommer til at ramme hvordan, véd vi efter mødet i regionens trafikudvalg onsdag 15. april.

Men vi véd, at bare få investeringer kan forbedre gadetrafikken, så busserne kommer hurtigere frem – og flere borgere vælger at bruge bussen frem for bilen! Det synes vi, Hovedstadsregionen skal satse på – i stedet for igen-igen at forringe vores muligheder for at komme rundt i byen med bussen.

Det kommende år skal der jo laves et nyt forslag med meget mere kollektiv transport og cyklisme – som del af den piskenødvendige klimahandlingsplan (med mindre bil-os og CO2 udslip!).

Også derfor er det rullende vanvid at spare på busserne nu!


Ole Bach er pensioneret journalist, og er aktiv i Dansk-Cubansk venskabsforening.