Indkøbskurv: 0,00DKK Se indkøbskurv
Venstrefløjens stemme i debatten
Search
Generic filters
Menu
17. april. 2021

Kundebevægelse mod Nemlig.com i eksplosiv vækst på Facebook

Gruppen Vi boycotter Nemlig.com har på få dage fået over 1.000 nye medlemmer, men spørgsmålet er, om de kan holde gang i kampen på den lange bane

Foto: Nemlig.com
Artiklen tager cirka 3 minutter at læse.

En shitstorm har ramt de sociale medier efter afslørende historier om forholdene for arbejdere hos Nemlig.com. Blandt andet drejer det sig om sekundtællere, der overvåger ansattes effektivitet, bødestraffe hvis man afleverer pakker for sent, og at der er ansat indpiskere, som holder øje med de ansatte.

Udover kritik på Nemlig.com’s egen facebookside har facebookbrugere taget initiativ til en gruppe ved navn “Vi boykotter Nemlig.com”. 

Gruppen beskriver sig selv som et uafhængigt initiativ, der “opfordrer alle til at boykotte Nemlig.com, indtil de sikrer anstændige arbejdsvilkår for alle deres medarbejdere og chauffører”. Gruppen har vokset eksplosivt med over 1.000 medlemmer på få dage.  

En kundebevægelse for alle potentielle kunder

En af initiativtagerne til Facebookgruppen er Louis Jacobsen, som til dagligt arbejder som murer. Om idéen bag projektet siger han til Solidaritet.dk:

“Ligesom andre er jeg indigneret, når man læser om arbejdernes forhold. Mit arbejde som murer er til tider et hårdt arbejde. Der kan komme en dag, jeg ikke kan være murer længere og selv skal arbejde på lager. Derfor føler jeg, at jeg er i samme båd som dem her. Det kunne godt være én selv.”

Ligesom andre er jeg indigneret, når man læser om arbejdernes forhold

Louis Jacobsen

Hvilke forhold skal forandres, for at det vil være i orden at handle hos Nemlig.com?

Hvis arbejderne siger, vi er hørt og set. Det vigtigste er ikke at købe tjenesteydelser hos firmaet. Jeg vil gerne markere, at jeg synes, firmaet ikke opfører sig ordentligt”.

Kan det at boykotte ikke straffe de ansatte lønmodtagere?

“Man skal i hvert fald sige meget tydeligt, at det ikke er for ens egen skyld, man gør det.”

Forbrugere ønsker ordentlige forhold

Solidaritet har talt med nogle af de kritiske forbrugere i gruppen. 

“Det er nogle horrible arbejdsvilkår,” siger Maria Fotopoulous, der er uddannet sproglærer og medlem af gruppen “Vi boykotter Nemlig.com”. Hun har selv haft kursister, som har arbejdet for Nemlig.com. 

“Nogle af mine kursister har været meget trætte, når de er kommet til undervisning. De finder sig i for meget”.

For Maria Fotopoulos er ordnede forhold for Nemlig.com’s ansatte vigtigt: “Der skal sikres, at de får nogle fridage, så de kan restituere. De skal kunne få de fridage, de er berettiget til – ellers bliver de presset til for meget overarbejde.”  

Den nemmeste måde at ændre Nemlig.com’s adfærd på er at lægge pres på dem.  Det vil tage alt for lang tid, hvis det skulle igennem ministerier, der skulle lave love om.

Dante Hyllested

Et andet medlem af gruppen er Dante Hyllested, som er skoleelev og politisk aktiv i DSU: “Den nemmeste måde at ændre Nemlig.com’s adfærd på er at lægge pres på dem.  Det vil tage alt for lang tid, hvis det skulle igennem ministerier, der skulle lave love om. Hvis man som forbruger boykotter dem, reagerer firmaet på det,” siger han.

Boykotkampagnen kan sprede sig som en steppebrand

Mark Hau Friis, som forsker i fagforeninger og græsrødder på Københavns Universitet, anslår gode mobiliseringsmuligheder for kampagnen på de sociale medier:

“Der er en konstant kamp for opmærksomhed. Før i tiden havde man kun en tv-kanal, hvor der var monopol. Opmærksomheden kan udvikle sig som en steppebrand, men kampagner som disse kan have kort liv, fordi de ikke har en organisation bag sig.”

Mark Hau Friis kalder det nyt at se udviklingen med facebookgruppen:

” Det er nyt, at der kommer 1.000 nye følger i en gruppe. Ting går meget hurtigt. De sociale medier er snedige og hurtige.”

I et skriftligt svar til Solidaritet skriver fagforeningen 3F, man ikke tager stilling til boykot, og at “man går efter at finde en god løsning.”

Om skribenten

Rasmus Hjorth

Rasmus Hjorth

Fagligt aktiv og historiestuderende v. Københavns Universitet. Læs mere