Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
26. juni. 2026

SIMPELTHEN!

Som sin første embedshandling har den nyudnævnte minister for udlændinge og integration, Morten Bødskov, lagt en video ud på Facebook, hvor han i et påtaget ophidset tonefald holder en hadtale om kriminelle udlændinge.

Her er den nye regering. Fra nederst t.v. – Peter Hummelgaard, Martin Lidegaard, Pia Dyhr Olsen, Mette Frederiksen, Lars Løkke Rasmussen, Jeppe Bruus, Samira Nawa, Maria Reumert Gjerding, Ane Halsboe-Jørgensen, Zenia Stampe, Lisbeth Bech-Nielsen, Ida Auken, Signe Munk, Monika Rubin, Morten Bødskov, Christian Rabjerg Madsen, Nicolai Wammen, Magnus Heunicke, Jakob Mark, Jacob Engel-Schmidt, Christina Egelund. Foto: Statsministeriet

( oprindeligt bragt på facebook d. 10.6.2026 og bringes her med forfatterens tilladelse.)

Jeg syntes, at det var opmuntrende, at hverken Rasmus Stoklund, Kaare Dybvad eller Frederik Vad, socialdemokratiets sorte trojka af plageånder, når det kommer til udlændinge og menneskerettigheder, fik nogen ministerposter.

Jeg glædede mig for tidligt.

Som sin første embedshandling har den nyudnævnte minister for udlændinge og integration, Morten Bødskov, manden der gav os offentlighedsloven, lagt en video ud på Facebook, hvor han i et påtaget ophidset tonefald holder en hadtale om kriminelle udlændinge. Stik mod politisk sædvane er Bødskov ikke uniformeret i jakkesæt og slips, men iført en vindjakke, så man fornemmer, at her er en mand, der er parat til jagte udlændinge ud af landet med en kæp i hånden. Forbilledet er tydeligvis Morten Messerschmidt, men med sin dejagtige embedsmandsmaske når Bødskov ikke helt derhen, hvor vores værste instinkter går i brand, så den nyudnævnte minister for udlændinge og integrations åbenlyse mangler som karismatisk demagog afhjælpes af undertekster i overstørrelse, hvor et nøgleord som “ud!” er anført i ildevarslende rød, så selv det yderste højres analfabeter kan være med.

Læg mærke til Bødskovs brug af ordet “simpelthen”. “De skal simpelthen ud!” siger han om de kriminelle udlændinge. Ordet skal signalere en befriende ligefremhed, men i virkeligheden implicerer det, at vi, for nu at tale med pædagogisk ligefremhed, skal skide på loven, skide på konventionerne, skide på alle menneskelige hensyn, skide på sandheden, og det er det, Bødskov gør, når han kalder afviste asylansøgere på Kærshovedgaard for “kriminelle”, fordi de med et mere end forståeligt stressniveau og ofte også PTSD har forsømt deres meldepligt en dag eller to. Mange af dem lever under statsløshedens forbandelse, og selv, hvis de har et hjemland, venter der dem ikke andet end forfølgelse ved hjemkomsten.

Vi fik ikke noget udlændingevalg, skønt Mette Frederiksen allerede i sin nytårstale lagde op til et med de fatale ord, at de internationale konventioner og menneskerettigheder “beskytter de forkerte”, og vi derfor må gøre op med dem. Det, hun siger, er ret forfærdende: De forkerte er ikke rigtige mennesker, og derfor gælder menneskerettigheder ikke for dem. Donald Trump kunne ikke være mere enig, det samme gælder Israels Benjamin Netanyahu, Egyptens Sisi, Irans Ayatollah Khamenei og Indiens Narenda Modi. Listen er lang, og Mette Frederiksen arbejder i EU ihærdigt på at gøre den længere.

Den danske statsminister har som sit erklærede mål at afslutte den epoke, hvor vi i reaktion på Anden Verdenskrigs rædsler indførte de universelle menneskerettigheder. Menneskerettighederne bliver ofte overtrådt, men erklæringen har dog været en målestok for retstilstanden i verden, en ide om lighed for loven, hvor ingen mennesker bliver stemplet som forkerte. Kommer der nu en ny tid, hvor vi med Mette Frederiksen som frontløber promoverer retsløshed, anarki og forfølgelse? Skal det være en dansk dyd at krænke de internationale konventioner?

Så kan vi flage med vores selvgodhed, mens vi fører an i nedbrydningen af den sidste rest af en anstændig verdensorden, hvor man endnu turde sige fra over for autoritære overgreb. Hvis vi ignorerer Gaza, hvorfor skal vi så forsvare Ukraine? Fordi det er tættere på? Er det Mette Frederiksens moral? Måles regeringens moral i kilometer og afstande? Eller er det hudfarven, der er afgørende? Et folkemord på brune mennesker oprører os ikke?

Vi fik ikke noget udlændingevalg i Danmark. Vi fik et svinevalg, der handlede om de trange danske svinestalde, hvor mishandlede svin bider løs på hinanden, fordi de ikke har plads nok. Er dansk udlændinge- og integrationspolitik ikke endt med at blive som sådan en svinestald, hvor vi i mental åndenød bider løs på hinanden?

Det er kernen i racisme: Når der ikke må være plads til de andre.

Simpelthen.

Om skribenten

Carsten Jensen

Carsten Jensen

Forfatter og debattør. Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER