Illustration: By & Havn
3 min. læsetid

Socialdemokraterne vil gerne brande Danmark som et grønt land. Kigger man på planerne for ‘Lynetteholmen’ klinger den udmelding dog noget hult, skriver Sinem Demir.


Af Sinem Demir, Enhedslisten København

Enhedslisten er sammen med Alternativet blevet sat uden for døren til årets budgetforhandlinger i København, der skal lægge de økonomiske rammer for København i 2021. Selvom vi udgør den næststørste gruppe i Københavns Borgerrepræsentation, er vi altså udelukket, inden vi overhovedet er gået i gang med at diskutere kommunens budget for næste år.

Socialdemokratiet har nemlig – sammen med de andre partier på Københavns Rådhus – valgt at sammenblande budgetpolitik med planpolitik. Hvis man havde et ønske om at være med til at beslutte budgettet for københavnerne for året 2021, skulle man derfor skrive under på, at man var villig til at sluge planpolitik her under budgetforhandlingerne. Det er en uskik.

Der står meget tydeligt i planloven, at alt omfattende, ny byudvikling SKAL indgå i en grundig og sammenhængende planlægning, hvor offentligheden inddrages. I stedet står vi nu i en situation, hvor overborgmesteren har gjort det umuligt at sidde ved budgetforhandlingerne, hvis man ikke accepterer opførelsen af en firesporet havnetunnel og en kunstig ø. Helt uden at der er blevet gennemført seriøse miljøundersøgelser af projektet, uden et samlet overblik over dets betydning for hele Hovedstadsområdet, og uden at spørge byens borgere om det.

Lynetteholmen – en kæp i hjulet på de grønne ambitioner

Her er fire hurtige fakta om planerne for en firesporet havnetunnel og Lynetteholmen:

1. Den vil øge byens biltrafik markant, og kommer til at koste 27 milliarder kroner.

2. En kunstig ø, Lynetteholmen, vil koste yderligere 25 milliarder kroner. Her vil grundskylden blive så høj, at de boliger, der bliver bygget, kommer til at blive vildt dyre, og på ingen måde vil være noget, flertallet af københavnerne vil få råd til at bo i.

“Vi kunne komme meget langt for færre penge end de 27 milliarder, som er tiltænkt øget bilisme, fremfor kollektiv transport og co-reducering. Vi bør og skal bestræbe os på en grønnere by, hvor bilerne er bagerst, og naturen først.”

+

3. At bygge den kunstige ø vil kræve en enorm jordopfyldning, hvor op mod 720 lastbiler dagligt kommer til at belaste København i de næste 30 år.

4. De 50 milliarder kroner, det kræver at bygge havnetunnelen og Lynetteholmen, er ikke penge vi har liggende i kommunekassen. Ergo vil det gældsætte os københavnere yderligere.

I stedet for at bruge 27 milliarder på en havnetunnel, kunne vi eksempelvis lave en toglinje mellem Dragør og Kastrup, bedre infrastruktur langs S-togs strækningerne for cyklister, nye grønne områder og parker, og meget mere. Vi kunne komme meget langt for færre penge end de 27 milliarder, som er tiltænkt øget bilisme, fremfor kollektiv transport og co-reducering. Vi bør og skal bestræbe os på en grønnere by, hvor bilerne er bagerst, og naturen først.

Når vi så samtidig ser på, hvad den socialdemokratiske regering har lagt op til på det grønne område, i deres finanslovsudspil for året 2021 – undrer man sig.

Her står der nemlig, at “regeringen vil bruge 10 millioner på at brande Danmark som en grøn nation”. Er dét den socialdemokratiske taktik på både kommunalt- og landsplan? Blot at brande sig som grønne – uden egentlig at være det? For det virker sådan, med al den kærlighed til beton og motorveje…

Sinem Demir

– er tidligere værtinde hos Jensens Bøfhus, der afskedigede hende som del af en faglig konflikt. Hun er medlem af Enhedslistens hovedbestyrelse, og sidder i Borgerrepræsentation i København. Sinem er folketingskandidat for Enhedslisten.

Læs mere af Sinem Demir