Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
2. oktober. 2023

Amerikanske automobil-arbejdere udvider strejken

Siden 15. september har arbejderne på bilproducenterne Ford, General Motors og Stellantis fabrikker på tværs af USA været i strejke. Det er første gang, de amerikanske automobil-arbejderes fagforening, United Auto Workers union (UAW) har indkaldt til en fælles samtidig strejke på tværs af de største amerikanske bilproducenter

Præsident Joe Biden har offentligt støttet de strejkende bilarbejdere

Strejken i USA’s automobilindustri går nu ind i sin tredje uge. De strejkende kommer med krav om tilbagerulning af de indrømmelser, som fagforeningen gjorde i 2007 og 2009, da en række af bilproducenterne var ved at gå fallit.

Strejken udvides i første omgang til også at omfatte Ford og General Motors fabrikker og distributionscentre. Det sker, da der ifølge fagforeningen er fremskridt i forhandlingerne med Stellantis, som blandt andet producerer Jeep, Ram, Dodge og Chrysler. I alt er nu 43 fabrikker og centre strejkeramt, og 25.000 automobil-arbejdere strejker.

Indrømmelser og krav

De tre bilfabrikanter har allerede tilbudt UAW’s medlemmer en øjeblikkelig lønforhøjelse på 10 procent og yderligere 10 procentpoints generelle lønstigninger. De skal udmøntes over de kommende fem år, som overenskomstperioden er sat til.  

UAW går dog også efter betragteligt højere lønstigninger, forbedrede pensions- og sundhedsydelser og en fire dages arbejdsuge. Med egne ord forsøger de at føre situationen tilbage til, hvordan det var før 2007 og 2009, da bilproducenterne alle stod over for økonomisk krise. Dengang var både GM og Stellantis’ forgænger Chrysler kun en statslig hjælpepakke fra konkurs.

Nu tjener virksomhederne rekordoverskud, og fagforeningen kræver derfor, hvad den kalder “rekordkontrakter”. Bilarbejdernes fagforening kræver en 45 procent lønstigning over de næste fem år. Det vil kunne bringe arbejdernes gennemsnitsløn op på 350 kr. i timen.

Langstrakt strategi i strejken

Ud over at ramme bilproducenterne på pengepungen er strejken også en stor mediemæssig begivenhed. Udvidelsen af strejken kommer tre dage efter, at præsident Joe Biden som den første siddende præsident besøgte en af de strejkende arbejdspladser. Her fortalte han de strejkende, at de fortjente højere løn, end de bliver betalt, og opfordrede dem til at holde fast i deres krav.

Fagforeningen har fra start gjort det klart, at den planlagde at udvide strejken gradvist for at lægge pres på forhandlingerne.

”Vi vidste hele tiden, at det var usandsynligt, at det ville gå hurtigt” sagde Shawn Fain, fagforeningens formand, på en livestream til sine medlemmer og tilføjede, at han var glad for, at fagforeningen oplevede momentum i forhandlingerne med Stellantis.

I samme livestream gjorde Fain det klart, at forhandlingerne ikke er brudt sammen, men at der stadig forhandles med alle tre selskaber.

En af de sidste faglige højborge

I et land, hvor organiseringsgraden generelt er meget lav (7-8 procent på landsplan), udgør arbejderne på bilfabrikkerne en undtagelse ved at være relativt velorganiserede. Nu viser de sig også villige til at sætte magt bag deres krav.

Den nuværende strejke kommer som følge af et magtskifte i fagforeningen, hvor Shawn Fain i marts vandt formandsvalget på et anti-korruptionsprogram. Valget – der kom efter at FBI havde rejst sigtelser mod den tidligere ledelse – resulterede i, at Fains reformfløj vandt flertallet i fagforeningens hovedbestyrelse.

Op til valget gjorde Fain sig bemærket ved sin udtalte klassekampsretorik. Den retorik har han ikke lagt på hylden under de nuværende forhandlinger. I den tidligere omtalte livestream lovede formanden at ”ødelægge deres økonomi” ved at sigte på overklassens rekordprofitter. Han fortalte ligeledes medlemmerne at:

”Vi skal tilbage til at kæmpe for en vision for samfundet, hvor alle tjener lønninger, som man kan forsørge en familie med, og alle har nok fritid til at nyde deres liv og se deres børn vokse op og deres forældre blive gamle.”

General Motors kritiserer, at strejken er blevet udvidet. Bilgigantens vicepræsident Gerald Johnson udtaler:

“Antallet af mennesker, der er negativt påvirket af disse strejker, vokser og inkluderer vores kunder, der køber og elsker de produkter, vi laver.”

Om skribenten

Reinout Bosch

Reinout Bosch

Gadeplansarbejder og uddannet historiker fra Københavns Universitet, bestyrelsesmedlem i Solidaritet. Reinout er medstifter af og formand for Institut for Marxistisk Analyse samt forfatter til bogen Historisk Materialisme (2020). Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER