Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
5. december. 2022

Elon Musk har købt Twitter for at manipulere med din hjerne

Når det handler om at tiltrække opmærksomhed, har Elon Musk taget ved lære af Donald Trump. Hans køb af Twitter er en del af en online-kulturkamp, der handler om at manipulere med den politiske samtale gennem sociale medier, skriver lingvistik-professor George Lakoff og redaktør Gil Duran.

Elon Musk til Halloween-fest. Foto: Theresa Longo / Twitter / AP

Debatindlæg er udtryk for skribentens egne holdninger. Kontakt os her, hvis du selv vil bidrage til debatten.

Elon Musk’s køb af Twitter er gået endnu værre end forventet.

På få uger har Twitters nye chef-troll (og ejer) slået et ihærdigt slag for misinformation, givet hadtale en større platform, flirtet med fascisme og lovet at give tidligere udelukkede profiler med farlige budskaber deres konto tilbage.

“Verdens rigeste mand er ligeglad med ‘ytringsfrihed’. Han er til gengæld meget interesseret i at kunne kontrollere, hvilke nyheder der når offentlighedens øre, og at forme virkeligheden.”

Han har også fyret tusinder af ansatte, der stod for at gøre platformen sikker og stabil. Han har lovet reklamefolkene, at den sociale medie-platform ikke ville blive en lovløs helvedes forgård, men har samtidig gjort hvad han kunne for at fremskynde Twitters kaotiske forfald. Musk handler hurtigt, kaotisk og tilsyneladende uden nogen som helst overordnet plan.

Lad dig ikke narre. Musk forsøger at tilrane sig så meget magt som muligt, og bruge den til at forme den politiske fremtid. Han forsøger at antænde en revolution inden for politisk kommunikation ved at overtage det offentlige digitale rum, og skubbe diskursen i en ultra-konservativ retning.

“Vi er ude i en civilisationskamp”, sagde Musk 29. november. Det har han sådan set ret i.

Købet af Twitter anslås at have kostet Musk 44 milliarder $ (ca. 313 milliarder kr., red.), og havde ét formål: At købe så meget plads i din hjerne som muligt. Verdens rigeste mand er ligeglad med ‘ytringsfrihed’. Han er til gengæld meget interesseret i at kunne kontrollere, hvilke nyheder der når offentlighedens øre, og at forme virkeligheden på “den digitale torveplads”, som han gerne vil omdanne til en privatejet propagandamaskine.

Elon Musks drømmeverden

Mens demokratiet i USA er i alvorlig fare, giver Elon Musk’s Twitter os et indblik i, hvilken slags verden han drømmer om.

Det er en verden, der opmuntrer diktatorer, fascister, racister, nazister, fake news og misinformation. Det er en verden, hvor milliardærer har total kontrol over alle andre, og hvor hvide heteromænd fortsat styrer showet. Det er en verden, hvor folk ikke længere kan skelne mellem løgn og sandhed fordi vi teknologien har suget os ind i Twitters manipulerende univers. Musk prøver at skabe en dynamik, hvor overlagt misinformation skal have lige så meget taletid som anerkendt journalistik, og hvor folk ikke kan kende forskel på de to ting.

Elon Musk’s projekter slår ofte fejl, og der er en vis chance for, at hans Twitter-strategi også bliver en fiasko. Men indtil det sker, bliver vi nødt til at tage problemet alvorligt. Om ikke andet illustrerer Musk’s Twitter-fiasko både dén ideologi, der er på spil, og hvordan hans taktik former den politiske virkelighed. Hvis vi ikke finder ud af, hvordan vi kan afvikle Twitters kvælertag på samfundet, har de seneste par uger kun været en forsmag på fremtidens kaos og ødelæggelse.

Trump lagde linjen

Det er ikke ligefrem første gang, at Twitter bliver brugt til at fremme en forfærdelig dagsorden. Donald Trumps vej til magten gik i høj grad gennem Twitter, som han brugte til at få enorm magt over den offentlige samtale. Twitter udelukkede til sidst Trump, efter han havde brugt sin konto til at opildne til voldelige optøjer foran den amerikanske kongres 6. januar 2021.

Det er vigtigt at huske på, at Trump ikke fik sin dominerende plads på Twitter alene. Hans uhørt store magt var også et resultat af andre Twitter-junkiers indsats, deriblandt nogle af USA’s mest indflydelsesrige journalister og meningsdannere.

“Hver gang Trump tweeter noget, kan man være sikker på, der kommer en øjeblikkelig reaktion”, som vi også gjorde opmærksom på i avisen Sacramento Bee i januar 2018. “Hans besættelse af at tweete giver næring til en snylterøkonomi, hvor folk kæmper om at hægte sig fast i hans digitale slipstrøm. Og reportere, demokratiske politikere og influencere falder for den hver gang. De retweeter, analyserer og kritiserer ham på nærmest manisk vis. Det giver ham et kæmpe rygstød.”

Dengang kortlagde vi også de fire konkrete måder, hvorpå Trump kontrollerede nyhedsstrømmen og indrammede debatten. Hans primære formål med app’en var:

1) På forhånd at indramme politiske emner, og at bruge øgenavne eller løgne til at rykke debatten over på hans banehalvdel.

2) Fjerne opmærksomhed fra reelle emner – og flytte fokus væk fra skandaler eller problemer ved at skabe opmærksomhed om andre ting

3) Undvige kritik ved at angribe sine modstandere eller undergrave pressen

4) Smide prøveballoner ud, og afprøve idéer uden at lægge sig fast på dem.

Løsningen er, at medierne holder op med at falde for hans narrestreger, og bliver mere opmærksomme på hans metoder. Samtidig må de slippe afhængigheden af Twitter som en kilde til informationer. Det er endnu vigtigere nu, hvor firmaet er ejet af Elon Musk, der bruger de samme taktikker som Trump til at sætte sig på den offentlige samtale igennem Twitter.

Når det handler om at tiltrække sig opmærksomhed, er Donald Trump en mester. Han får konstant sine modstandere til at tale på hans banehalvdel, skriver George Lakoff og Gil Duran. Foto: Seth Wenig/AP

Tweets i hjernen

Twitter er blevet et afgørende kommunikationsværktøj for millioner af mennesker i hele verden, herunder journalister, regeringer og aktivister. Det er et af de vigtigste redskaber til at forme mange magtfulde menneskers verdensbillede. Desværre er det nu blevet overtaget af en magtfuld mand, der virker fast besluttet på at bruge platformen til at støtte kaos, disinformation, misinformation, ekstremisme og fordomme. Efter hans $ 44 milliarder køb af Twitter, er Musk’s ekstremt konservative politik både blevet mediet og budskabet.

Hvad kan vi så gøre ved det? Til at starte med kan vi undersøge Musk’s forsøg på at kontrollere den offentlige samtale, og samtidig undersøge hvilke holdninger, der ligger til grund for hans opførsel. På den måde finder vi også ud af, hvordan vi kan bekæmpe Twitter’s uforholdsmæssigt store magt over den politiske virkelighed – og vores fælles fremtid.

Med George Lakoff’s ord: “Husk, at det afgørende spørgsmål er Musk’s ønske om at kontrollere din hjerne. Det gør han ikke bare ved at styre, hvad du får at vide, men også ved at bestemme, hvilke idéer du bliver nødt til at tage seriøst, fordi de er blevet tweetet ind i din hjerne.

Oversat af Morten Hammeken for Solidaritet. Bragt i samarbejde med George Lakoff og Gil Duran. Læs den oprindelige artikel på Framelab.


Om skribenten

George Lakoff

George Lakoff

Professor i kognitiv lingvistik ved Berkeley Universitet. Har blandt andet udgivet bøgerne 'Moral Politics' og 'Don't Think of an Elephant!' Læs mere

Om skribenten

Gil Duran

Gil Duran

Tidligere kommunikationsrådgiver for Californiens guvernør Jerry Brown. Tidligere debatredaktør for Sacramento Bee. Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER