Indkøbskurv: 0,00kr. Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Generic filters
Menu
2. februar. 2021

Kjeld Hansen: EU-tilskud skal lokke mere Tulip bacon i børn og de unge

Den danske lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer trodser tidens udtalte tendens til mindre kødforbrug. Spenderer 22,7 mio. kr. på at få de unge til at spise mere bacon.

Tulip er gået i offensiven for at få mere bacon i folk. Er det virkelig noget, der skal støttes med EU-kroner, spørger Kjeld Hansen i dagens Signatur. Reklamefoto fra Tulips hjemmeside.

Kødindustriens enorme påvirkning af klimaet gennem massive udslip af drivhusgasser er ikke noget, der bekymrer dansk landbrug, når festtalerne er afleveret hos klimaministeren. Med bacon-specialisten Tulip i Randers som spydspids kører man aggressive kampagner for at lokke mere bacon i børn og unge. Og det sker med millionstøtte fra EU.

Uden at tiltrække sig den store opmærksomhed modtog Landbrug & Fødevarer i 2018 økonomisk støtte til et tre-årigt projekt med den tvetydige titel ”Love Pork”. Støtten kom fra EU-kommissionen og udgjorde 18,3 mio. kr., mens L&F selv skaffede 4, 4 mio. kr. fra anden side.

Formålet med Love Pork-kampagnen er helt åbenlyst at få unge forbrugere til at spise mere svinekød. Eller som det hedder i ansøgningen:

”Sektoren er betydeligt udfordret af lavt og kontinuerligt faldende svinekonsum, især blandt unge forbrugere i alderen 18-29 år. Øget forbrug af svinekød på de to markeder vil have en positiv indvirkning på den europæiske svinekødindustri.”

Spis mere kød, mindre grønt

Landbrug & Fødevarer finder det beklageligt, at svinekød ikke længere indgår som en naturlig del af unge skandinavers diæt. Unge udviser en voksende tendens til at spise mindre kød generelt og undgå svinekød i særdeleshed, hvilket opfattes som negativt. Kødproduktionens alvorlige klimabelastning forbigår L&F i tavshed.

“Dobbeltmoralen bliver helt åbenlys, når man nærstuderer den alliance, som Landbrug & Fødevarer har indgået i november 2020 med Dansk Vegetarisk Forening og den grønne tænketank Frej om at bane vejen for flere danske plantebaserede fødevarer”

Udfordringen for projektmagerne var angiveligt, at den unge målgruppe ikke opfatter svinekød som trendy eller velsmagende. For at nå ud til så kompleks en målgruppe som de unge forbrugere var det kreative element i projektet at skabe en forbrugerbevægelse drevet af en gruppe af rollemodeller. De skulle optræde på de sociale medier og genskabe svinekødets rolle i det nordiske køkken og til sidst i hele Europa.

Et primært kommunikationsværktøj ville være marketing gennem influencere, står der i ansøgningen. En udbredt definition på en influencer lyder: ”En kendt person, som bruger sit netværk af følgere på sociale medier til at sprede et bestemt budskab, produkt eller brand. Det vil sige, at personen laver et opslag eller en video eller anden type content mod betaling fra virksomheden bag produktet.”

Derfor siger du ”gris” til dit ”svin”

Det danske Love Pork-projekt har sat sig markante spor i detailhandlen og blandt mange forbrugere. Når du i dag ubevidst siger ”gris” i stedet for ”svin”, og ”flæskesteg” i stedet for ”svinekam”, for slet ikke at nævne ”herregårdskotelet” i stedet for ”svinekotelet”, så tilfalder æren marketingfolk, betalt af Love Pork-kampagnen, fra landbrugets hovedkvarter på Axelborg i København.

Pudsigt nok er det ikke lykkedes kødindustriens sproglige troldmænd og -kvinder at overtale de producenter, der leverer de enorme mængder af grisekød til alverdens forbrugere. Stædigt holder de fast ved at kalde sig Danske Svineproducenter.

Dobbeltmoralen bliver helt åbenlys, når man nærstuderer den alliance, som Landbrug & Fødevarer har indgået i november 2020 med Dansk Vegetarisk Forening og den grønne tænketank Frej om at bane vejen for flere danske plantebaserede fødevarer.

De tre alliancepartnere tror på, at Danmark kan blive en stormagt på det plantebaserede fødevaremarked, og de kommer med et strategisk udspil om statsstøtte til otte konkrete anbefalinger om samarbejde og målrettet forskning og udvikling på området.

Udover verdens største svineproduktion i forhold til areal og indbyggerantal vil Landbrug & Fødevarer, Dansk Vegetarisk Forening og den såkaldte tænketank Frej også være verdensmestre i produktion af plantebaserede produkter. Den anviser dog ikke, hvor dyrkningsarealerne skal komme fra, og denne ideelle målsætning forhindrer tilsyneladende heller ikke, at L&F fortsætter med at stoppe svinebacon ned i halsen på ungdommen.

Beatles-referencer og børn i bacon-striktrøjer: Kreativiteten får frit spil i Tulips nye kampagne, som skal få flere til at spise bacon. Men man kan ikke bekæmpe temperaturstigninger og samtidig lokke de unge til at tygge sig gennem stigende mængder kød, skriver Kjeld Hansen. Reklamefotos fra Tulips hjemmeside.

Spanske svinekødselskere

Det danske svinekødsprojekt Love Pork står ikke alene. EU-kommissionen har tidligere (2016-2019) støttet et spansk projekt med 10,2 mio. kr. med samme formål. Projektet havde titlen ”Pork Lovers” og blev udført af spanske Interporc, der repræsenterer de tolv vigtigste producenter og aktører inden for spansk svinekød.

Ifølge den spanske projektansøgning var udgangspunktet, at “forbruget af svinekød i Europa er faldet de seneste år. I 2008 havde EU-landene et forbrug pr. indbygger på 41,7 kg. I 2015 faldt dette forbrug til 40,9 kg. Derfor er det meget vigtigt at promovere svinekød for at genoprette forbrugernes tillid.”

Interporc fokuserede på Spanien, Storbritannien (UK), Tyskland, Frankrig og Portugal. Kampagnen var baseret på Pork Lovers Road Show med en lyserød bus, der var malet, så den lignede et svin – hvori der blev afholdt pressekonferencer, madworkshops for hotelstuderende og kurser for restaurantfagfolk, besøg fra detailhandlerne, workshops for luksus restauranter, kulinariske møder for elskere af gastronomi og legesyge begivenheder for børn. Kampagnen bortskænkede også gratis gaver, som f.eks. Pork Lovers-masker til børn, tasker til mødrene, USB-penne til pressen og opslag om begivenhederne på Facebook.

Der er tale om en ren landbrugsstøtteordning, som sigter mod at øge kødforbruget – samtidig med at kommissionen fuldstændigt ignorerer forbrugernes interesser og hensynet til klimaet.

Svinekød er ikke det eneste produkt, hvor producenterne aktivt søger at øge forbruget ved hjælp af tilskud fra EU-kommissionen. I 2019 lancerede The Association of Poultry Processors and Poultry Trade en tre-årig kampagne i seks medlemslande med en udgift på 32,8 mio. kr. for skatteyderne.

Også et vigende marked for kalvekød har modtaget betydelig EU-støtte til en kampagne for at sælge mere hollandsk kalvekød i Belgien, Italien og Frankrig. Den tre-årige kampagne blev sat i gang i 2018 og subsidieret med 44,7 mio. kr. fra EU-kommissionen.

EU støtter øget kødforbrug med milliarder hvert år

Det er EU-kommissionen, der fastsætter reglerne for EU-finansieringen af markedsføring af landbrugsprodukter. Årligt er der en støtte til rådighed på 1,49 mia. kroner (200 mio. euro), der kan bruges til informations- og salgsfremmende initiativer i EU-medlemsstater og lande uden for EU.

Som eksemplerne illustrerer, anvendes der store beløb på kampagner for at øge kødforbruget – uden skelen til at Kommissionen derigennem bidrager til at forværre klimaændringerne. Som nævnt stod spanske Interporc over for et faldende svinekødsforbrug i Spanien fra 56,2 kg i 2008 til 50,6 kg i 2013 – men takket være en intern salgsfremmende kampagne, ledet af Interporc, lykkedes det at skabe en genopretning af salget i 2015 til 54,4 kg pr. person.

Der er tale om en ren landbrugsstøtteordning, som sigter mod at øge kødforbruget – samtidig med at kommissionen fuldstændigt ignorerer forbrugernes interesser og hensynet til klimaet. For landbrugets image burde denne støtte give alvorlige skrammer, når det gælder samfundsansvaret for klimaændringerne.

Man kan ikke både bekæmpe temperaturstigninger og samtidig lokke de unge til at tygge sig gennem stigende mængder kød. Tværtimod.


Deltag i debatten og kommenter på artiklen (kun for medlemmer)

Om skribenten

Kjeld Hansen

Kjeld Hansen

Journalist, forfatter, foredragsholder, miljødebattør samt stifter og indehaver af konsulent- og kommunikationsfirmaet BæreDygtighed. Driver et økologisk landbrug på Stevns, og har sin egen nyhedsblog. Læs mere

Kære bruger – du er nu nået gennem et opslag i Solidaritet

Vi håber, at du fik stillet din nysgerrighed eller diskussionslyst.

Alt stof på Solidaritet er frit tilgængelig uden betalingsmur. Men det er ikke gratis at drive et website.

Solidaritet er organiseret som en demokratisk forening, hvis formål er at gøre Solidaritet til platform for venstrefløjens debat i Danmark. Du kan også blive medlem – hvis du ikke allerede er.

Du kan nemt, hurtigt og direkte lave en aftale med Mobilepay, Visa eller Mastercard – og den kan opsiges med øjeblikkelig virkning.

20 kr./md. 60 kr./md. 100 kr./md. 150 kr./md.

Foreningens indtægter er økonomisk rygrad i Mediehuset Solidaritets drift. Men foreningen er – ud over økonomisk fundament for drift – også et fællesskab, der sammen med ansatte og faste aktivister videreudvikler mediehusets aktiviteter. Læs mere om foreningen: HER