Indkøbskurv: 0,00DKK Se indkøbskurv
Venstrefløjens medie
Search
Generic filters
Menu
6. november. 2021

Jobcentermedarbejder vil have stop for bashing af jobcentrene

De ansatte gør et godt stykke arbejde, men politikernes iver efter kontrol spænder ben for dem. Det mener Benjamin Friis, som er ansat i Jobcenter København, og som derudover stiller op for SF ved kommunalvalget.

Benjamin Frris. Kandidat til kommunalvalget for København og jobcentermedarbejder

Benjamin Friis er stolt af sit arbejde. Det har han med stor sandsynlighed til fælles med de fleste andre danskere. Der er dog den forskel, at han arbejder på én af Danmarks mest udskældte arbejdspladser: Jobcenter København.

Følger man debatten, kan man læse, at jobcentrene ifølge Berlingske har henvist 0 ledige til arbejde de seneste to år, og bevægelsen Jobcentrenes ofre har sat fokus på urimelige afgørelser og et bureaukratisk og umyndiggørende system. Det har fået en alliance af både borgerlige og venstreorienterede partier i København til at foreslå, at jobcentrene lukkes.

Politikernes ansvar

“Jeg synes, det er dybt kritisabelt. Det er uoplyst”, lyder det fra Benjamin Friis om den kritik, som er blevet fremstillet i medierne.

“Problemet er, at os nede på gulvet igen og igen får at vide, at vi ikke gør det godt nok. Man går efter manden i stedet for efter bolden. I jobcenteret arbejder vi lovbundet: Alt hvad vi gør, afhænger af hvordan lovgivningen er”, siger Benjamin Friis. Han mener, at man frem for at fokusere på jobcentrene i stedet bør rette skytset mod de politikere, som vedtager lovgivningen.

Ofte er det nemlig kravene fra lovgivningen, som får jobcentret og dets medarbejdere til at fremstå i dårligt lys over for borgerne, mener Benjamin Friis.  

Underlagt mange love

Det offentlige system er fuld af regler, som det kan være svært at se pointen med. ”Det er bøvlet, når der står i lovteksten, at hver evig eneste gang vi har en samtale, så skal vi tage stilling til om CV’et er blevet opdateret, og at 225 timers reglen stadig gælder og at vi har vejledt om repatriering, dvs. at man får penge for at rejse hjem,” siger Benjamin Friis, der mener, at hvis man for ganske kort tid siden har haft en samtale med borgeren, burde det ikke være nødvendigt at have igen lige med det samme.

“Jeg skal udlevere 11 sider juridisk tekst til kontanthjælpsmodtagere før de kan komme i gang.”

Benjamin Friis, jobcentermedarbejder


Derudover mener han, at det kan være svært for den enkelte borger at skulle navigere i den jungle af regler, som politikerne har skabt. ”Jeg skal udlevere 11 sider juridisk tekst til kontanthjælpsmodtagere før de kan komme i gang”, fortæller Benjamin Friis.  

Politikere bør stoppe nemme valgparoler

Kan du forstå noget af den kritik, der er af jobcentrene?

Ja. Jeg siger jo heller ikke, at det er et perfekt system, og der er heldigvis sket meget de sidste fire år; der er kommet flere i arbejde, og der er givet flere førtidspensioner til dem, der har ret til det. Men jeg er bange for, at i det øjeblik den her artikel bliver lagt på nettet, så kommer der en sky af kommentarer om, at det ikke passer, og nu skal I høre, hvor forfærdelige jobcentrene er. Men jeg er faktisk ret stolt af mit arbejde.

Hvad kunne I gøre bedre i jobcentrene?

Nogle borgere har været på deres ydelser længe. Det gælder f.eks. sådan noget som kontanthjælp, som jo er tænkt som en midlertidig ydelse. Det er selvfølgelig ikke godt nok.

Udover at arbejde som jobcentermedarbejder stiller du op til kommunalvalget for SF. Hvad mener du, at I politikerne bør gøre bedre i forhold til jobcentrene? 

Politikerne burde lade være med at lave de her nemme valgkampsparoler om at jobcentrene skal lukke. Som politiker mener jeg, at vi politikere må forsvare det, vi gør. Det sidste vi skal gøre er, at smide gode projekter på gulvet, bare fordi der er valgkamp. Vi kan se, at de indsatser, vi laver, hjælper de udsatte borgere”, siger han og fortsætter:

“I København har vi lavet projektet Flere skal med, der er rettet mod udsatte borgere, og det har faktisk vist gode resultater. Og så har vi haft langt større fokus på den gode borgerkontakt, tillid til medarbejderne og en ændring af den måde, vi kommunikerer til borgerne på.”

Synes du SF burde prioritere dén borgmesterpost, hvor man har mulighed for at fjerne bureaukratiet for de ledige?

Jeg synes SF skal prioritere at få de borgmesterposter, hvor vi kan gøre den største forskel, og det vil konstitueringsudvalget i SF beslutte bedst.

Ville du selv blive ærgerlig, hvis SF fik mulighed for at vælge en borgmesterpost, hvor man kunne gøre noget ved problemerne, men ikke gjorde det?

Jeg har fuld tillid til konstitueringsgruppen. Det er vist dét, jeg har at sige til det.

Forsker: jobcentre er underlagt meget lovgivning

Spørger man professor ved Aalborg Universitet Flemming Larsen, som har forsket i beskæftigelsesindsatser, er han ikke i tvivl om, at bureaukrati fylder meget hos de danske jobcentre.

”Jobcentrene har rigtig meget lovgivning og regulering lagt ned over sig”, lyder det. Adspurgt om hvorvidt de negative oplevelser, som mange har haft med jobcentrene, hænger sammen med den lovgivning, som politikerne vedtager, svarer professoren: ”Jeg tror det er rigtigt svært for folk at skelne, men det er nok en blanding. Man kan føle, at det er meningsløse aktiviteter, man bliver underlagt. Men samtidig er der en masse krav, som jobcentrene bliver nødt til at efterleve”.



Om skribenten

Emma Inge Hansen

Emma Inge Hansen

Cand.mag i analytisk journalistik. Nyhedskoordinator og organisationsmedarbejder i Solidaritet. Læs mere